webshop zorm

Een succesvolle webshop wordt gemaakt op basis van een plan

Maak gebruik van een Business model
Vaak is het verschil tussen een succesvolle webshop en een webshop die na een korte periode al genoodzaakt is te stoppen het plan. Een goed doordacht plan, een business model, dat wordt opgesteld voordat er ook maar iets van de webshop online wordt gezet. Belangrijke onderdelen van dit plan zijn onder andere een goede omschrijving van de doelgroep. Wie de doelgroep is en hoe deze het beste te benaderen is. Het is verstandig om vooraf de (potentiële) doelgroep uit te werken tot stereotyperingen, wat is nou een doorsnee persoon dat aankopen zou willen doen bij de webshop, wat motiveert hem of haar, of waar knapt hij of zij op af.

Het begint dus met een goed plan. De mensen achter succesvolle webshops weten vooraf welke problemen ze willen oplossen of welke behoeften van de klanten voorzien kunnen worden. Vaak wordt ook gekeken naar de Blue Ocean en Red Ocean strategie. Een Blue Ocean wil zeggen dat er iets nieuws op de markt wordt gezet en bij een Red Ocean zal er veel concurrentie zijn van al bestaande webshops met vergelijkbare producten. In beide gevallen zijn er voor en nadelen, bekijk daarvoor deze strategie nader.

“De mensen achter succesvolle webshops weten vooraf welke problemen ze willen oplossen of welke behoeften van de klanten voorzien kunnen worden.”


Doelgroep

Naast dat het belangrijk is om de huidige of gewenste doelgroep in kaart te brengen is het ook belangrijk mee te gaan met ontwikkelen en oog te houden voor kansen. Zo moet er ook gekeken worden naar interessante nieuwe doelgroepen. Deze moeten waarschijnlijk op een andere manier benaderd worden en hebben andere behoeften. Het kan enorm verschillen per branche wat de doelgroep belangrijk vindt. Zo is bij bijvoorbeeld de kleding- en schoenwinkels vaak de prijs een belangrijke factor. Bij andere branches zal het meer aankomen op de service. Wat webshops wel vaak overeen hebben is dat de snelheid van het leveren belangrijk is voor alle doelgroepen. De consument wilt het liefst zo kort mogelijk wachten op zijn of haar product.

Naast ontwikkelingen van doelgroepen is het belangrijk voor webshops om oog te houden voor trends en activiteiten van producten. Waar neemt de vraag van af en waar van toe en zijn er nieuwe producten waar de vraag stijgende voor is? In het algemeen is het belangrijk om minstens twee jaar vooruit te denken over wat nodig is om de webshop succesvol te houden. Houd er dus rekening mee dat klanten altijd snel bediend willen worden. Ze willen datgene wat ze zoeken snel kunnen vinden, snel en gemakkelijk iets kunnen bestellen en eventueel ook snel en gemakkelijk iets kunnen retourneren. Het is niet noodzakelijk om vanaf de start gelijk te werken vanuit een groot magazijn, de meest succesvolle websites beginnen kleinschalig vanuit huis.

doelgroep zorm

Vindbaarheid

Het is meestal niet makkelijk om goed vindbaar te zijn voor de (potentiële) doelgroep. Helemaal als er een product of dienst wordt aangeboden met veel concurrentie en dus veel zoekresultaten op internet. Het is dan dus een voordeel om makkelijker vindbaar te zijn in een red ocean waarbij er weinig concurrenten zijn dan in een blue ocean met veel concurrentie. Mede daarom kiest men daarom vaak voor een specifiek product of dienst om aan te bieden op een website, dit wordt ook wel een nichemarkt genoemd. Hierdoor is een gunstige positie in bijvoorbeeld Google gemakkelijker. Meer concurrentie op internet maakt een goede positie kortom dus moeilijker.

Structuur
Om een goede positie te krijgen in zoekmachines zoals Google is het belangrijk dat de structuur van een website achter de schermen voor de robots zo goed mogelijk te lezen is. Deze robots van de zoekmachines indexeren websites en pagina’s op basis van zoekopdrachten en onderwerpen. Een goede opbouw duidelijks zoekwoorden, een titel, meta beschrijvingen, H1 en H2 tags helpen hierbij. Daarnaast helpt het natuurlijk om bepaalde woorden in de content te verwerken. Het is slim om elke pagina te schrijven rondom één zoekwoord.

Zoekmachine
Een zoekmachine zoals Google maakt gebruik van een spider. Deze spider begint op de homepagina, ook wel de index genoemd, en bekijkt vervolgens alle links die op de website staan. De pagina’s worden alleen geïndexeerd als er een link staat op de homepage van de homepagina. Als dit niet het geval is zal deze geen extra bezoekers krijgen.

Makkelijk gevonden worden in zoekmachines is natuurlijk prettig maar uiteindelijk draait het om de bezoeker van de website en dat deze een prettige ervaring heeft bij het bezoeken van de website en niet binnen enkele seconde weer vertrekt. Een goede indeling helpt hierbij, waardoor de bezoeker gemakkelijk kan navigeren. Bedrijfsinformatie, korte Unique Selling Points (USP’s) helpen daarbij en call-to-action (knoppen) kunnen hierbij helpen.

Tot slot is het verstandig om een sitemap te maken waar de robot van een zoekmachine doorheen kan navigeren en direct de structuur van een website kan begrijpen. Het is belangrijk om deze up up to date te houden met links die kloppen.


Ook op zoek naar een simpele of uitgebreide webshop?

Wij hebben ervaring met verschillende webshops en bouwen deze op maat maar ook binnen al bestaande webshops weten wij toevoegingen te implementeren. We hebben oog voor de klanten van onze klanten en wat deze belangrijk vinden binnen de webshop. Wij helpen bedrijven graag verder, neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij kunnen betekenen!



Neemt contact op met ZORM

Contact Terug naar Home