Een goede website: 10 webdesign tips

Een goede website: 10 webdesign tips

Bij het bouwen van een website kun je technieken toepassen die ervoor zorgen dat het ontwerp goed functioneert. Een grafisch vormgever, of beter gezegd webdesigner, kan natuurlijk mooie websites ontwerpen, maar vergeet nog wel eens de commerciële doelstelling van een website. Dit omdat ze meer oog hebben voor de esthetische onderdelen van een website in plaats van de doelstelling om een dienst of product te verkopen.

Iets wat je natuurlijk niet wilt is dat bezoekers binnen een paar seconden de website verlaten omdat ze iets niet kunnen vinden door de creative navigatie of onduidelijke indeling van de website. Het ontwerp van een website, oftewel webdesign, moet altijd minder belangrijk zijn dan de inhoud. Natuurlijk moet een website goed aansluiten op de branding van het bedrijf, maar een website laat je pas echt optimaliseren door sterke copywriting. Vervolgens kan een goede website, met een sterk design, gebouwd worden.

10 tips voor een webdesign dat beter verkoopt:

1. Consistentie

Bouw een ontwerpsysteem of stylesheet vooraf. Dit is een document waarin staat wat de kleuren, vormen en verhoudingen zijn die als standaarden gelden voor het ontwerp. Hiermee bespaar je veel tijd en moeite tijdens het ontwerpproces van de website.

Styleheet van een website
Voorbeeld van een stylesheet
2. Leesbaarheid

Een goede schrijf-tekst is meestal minimaal 14, 15 of 16 pixels groot. Als het kleiner is kunnen bezoekers moeite hebben de tekst te kunnen lezen. Daarnaast is het contrast belangrijk. Een gemiddelde website gebruikt daarom vaak zwarte letters op een witte achtergrond.

3. Call to Action (CTA)

Een goede schrijf-tekst is meestal minimaal 14, 15 of 16 pixels groot. Als het kleiner is kunnen bezoekers moeite hebben de tekst te Elke webdesigner kent waarschijnlijk de afkorting Call to Action (CTA) wel. Dit is een duidelijk knop of link die de bezoeker naar een gewenst doel brengt. De pagina waar de bezoeker een dienst of product kan kopen nadat je hem of haar geprobeerd hebt over te halen om over te gaan tot koop bijvoorbeeld.

Call to Action button
Denk goed na over hoe de knoppen eruit zien.
4. Navigatie

Een duidelijke navigatie is erg belangrijk. In de menubalk bovenin mogen maximaal 6 tot 10 menu-items gebruikt worden. Als er meer gebruikt worden is het verwarrend voor de bezoeker van de website en is de kans groter dat deze zal vertrekken. Zorg er ook voor dat het menu duidelijk is voor mobiel gebruik. Daarnaast kan ook een goede webhosting invloed hebben.

5. Witte ruimtes (White space)

De ruimte van een document of pagina. Witruimte is de ruimte niet gevuld met teksten en/of foto’s. Een webdesign dat te weinig witte ruimtes gebruikt oogt chaotisch. Het maakt het geven van een duidelijke boodschap onmogelijk. Gebruik dus altijd voldoende witte ruimtes. 

webdesign witte ruimte
Een webdesign met genoeg witte ruimtes
6. Kleurgebruik

Wees bewust van de kleurenpsychologie en kleurencombinaties. Zie ook het kleurenwiel als hulpmiddel. Met de kleur blauw kun je vertrouwen uitstralen en met de kleur rood kun je de aandacht van de bezoekers ergens op laten vestigen. Maar denk ook aan kleurtinten, van lichtgroen voor duurzaamheid naar donkergroen voor exclusiviteit. 

7. Visueel

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Zorg dus dat de website sterke afbeeldingen heeft. Deze afbeeldingen moeten de tekst versterken. Hierdoor komt de boodschap sterker en beter.

8. Technisch

Een digitaal product, zoals een website, is anders dan drukwerk. Zo zijn er technische uitdagingen en limieten online. Waarbij drukwerk vrijwel alles mogelijk is. Het kan heel moeilijk zijn om in webbrowser bepaalde content te krijgen. De centrale vraag die dan gesteld moet worden is: Hoeveel potentiële leads kan het opleveren?

9. Less is more

Creativiteit is belangrijk. Zeker om onderscheidend te zijn. Maar opvallen in negatieve zin is het laatste wat men wilt. De bezoeker wilt duidelijkheid. Less is more (Minder is meer) vat dit dus goed samen. Geen toeters en bellen dus.

10. Responsive

weergegeven: Desktop, tablet en mobiel. Dus een groot hZorg ervoor dat alles op de website goed werkt op verschillende apparaten. Een website wordt eigenlijk op 3 verschillende apparaten weergegeven: Desktop, tablet en mobiel. Dus een groot horizontaal formaat en een middelgroot en klein verticaal formaat.

Over de auteur

Rick is de oprichter van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo's en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.
rick van houten - zorm
Rick van Houten
Design & Branding expert
De volgende stap
Ik hoop dat je het een interessant artikel vond. Vergeet deze dan niet te delen of sla het artikel op. Heb je hulp nodig bij jouw project? Stuur dan gerust een email!
rick van houten
Rick van Houten
Design & Branding expert
Share on facebook
Delen op Facebook
Share on twitter
Delen op Twitter
Share on linkedin
Delen op Linkedin
Share on whatsapp
Deel op Whatsapp