Wat maakt een logo goed?

Over de auteur


Rick van Houten is de oprichter van ZORM Design & branding. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo's en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.
rick van houten - zorm
Rick van Houten
Design & Branding expert
Categorieën

Wat maakt een logo goed?

Dus je wilt een logo die goed is. Het ontwikkelen van een goed, en dus professioneel, logo ontwerp is een complex process. Om te weten hoe zo’n process in elkaar zit zul je eerst moeten begrijpen hoe logo’s eigenlijk werken. Van hoe ze communiceren tot wat logo’s aantrekkelijk maakt. Het ontwerpen van logo’s is een process dat beter kan werken als je het benadert met kennis, ervaring en een gedegen plan. Als je iets professioneels wilt maken, is het belangrijk om eerst de basis te kennen. In dit geval is dat grafisch ontwerp. Een logo werkt het beste als er een goede mix is van ontwerpvaardigheden. Een logo ontwerp dat professioneel is moet eigenlijk voldoen aan 7 principes.


Overzicht van de 7 Principes van logo-ontwerp

Het gebruik van een logo is een van de oudste vormen van communicatie. En tegenwoordig zijn logo’s een Het gebruik van een logo is een van de oudste vormen van communicatie. En tegenwoordig zijn logo’s één van de belangrijkste aspecten van een merk. Ze worden ook wel het gezicht van een merk genoemd. Logo’s zijn voor merken de manier geworden om zich te onderscheiden van de concurrentie en om op te vallen tussen talloze afbeeldingen die mensen elke dag zien.

DDe logo-ontwerpprincipes helpen ons om ideeën op te doen, concepten te ontwikkelen en visuele elementen te maken om effectieve concepten om te zetten in een professioneel logo-ontwerp. De 7 belangrijkste principes van een goed logo-ontwerp zijn als volgt uit te leggen:

1 . Eenvoud
Een logo moet eenvoudig zijn om effectief te kunnen communiceren, en communicatie is het hoofddoel van een logo. Door eenvoud kan een logo zich concentreren en flexibel zijn.

2 . Relevant
Relevantie bereik je door goed naar je merk te kijken, wat mogelijk is door uitgebreid onderzoek te doen naar je merk. Verbinden met het doel en de essentie van een merk is wat een relevant logo doet.

3. Tijdloos
Een logo moet bestand zijn tegen het verstrijken van de tijd. Eenvoud is een geweldige bondgenoot van een lang leven. De reden is dat hoe eenvoudiger een logo is, hoe beter het kan worden aangepast aan het verstrijken van de tijd. De aanpak moet meestal modern zijn, net als elementen zoals kleuren en typografie.

4. Memorabel
Logo’s die gemakkelijker te onthouden zijn, maken gebruik van visuele analogieën om in ons geheugen te blijven. Dit kunnen visuele elementen zijn die een verhaal vertellen achter het logo-ontwerp. Een logo dat memorabel is, is effectief in het promoten en identificeren van een merk.

5. Onderscheid:
Een logo moet zich effectief kunnen onderscheiden van de concurrentie. Differentiatie kan op verschillende manieren worden bereikt, afhankelijk van verschillende factoren, zoals het merk zelf, de concurrentie of de markt.

6. Balans
De meeste professionele logo’s zijn ontworpen volgens de principes van proportie of symmetrie. Het volgende illustreert hoe zowel het Twitter-logo als het Adidas-logo vormen zoals cirkels en driehoeken met proportionele waarden gebruiken om een evenwichtige esthetische kwaliteit te creëren.

7. Veelzijdig
Het logo zal op verschillende manieren en in meerdere contexten worden gebruikt. Van digitale producten zoals websites en apps tot printen zoals kleding en kantoorproducten. Is het logo nog herkenbaar als het klein en kleurloos is?

De volgende stap
Ik hoop dat je het een interessant artikel vond. Vergeet deze dan niet te delen of sla het artikel op. Heb je hulp nodig bij jouw project? Stuur dan gerust een email!
rick van houten
Rick van Houten
Design & Branding expert
Share on facebook
Delen op Facebook
Share on twitter
Delen op Twitter
Share on linkedin
Delen op Linkedin
Share on whatsapp
Deel op Whatsapp