Wat maakt een logo goed? Deze 7 principes

watmaakteenlogogoed

Dus je wilt een logo die goed is, klinkt logisch. Het ontwikkelen van een goed, en dus professioneel, logo-ontwerp is een complex proces. Om te weten hoe zo’n ontwerpproces in elkaar zit zul je eerst moeten begrijpen hoe deze beeldmerken eigenlijk werken. Van hoe ze communiceren tot wat ze aantrekkelijk maken. Het ontwerpen van logo’s, oftewel ontwerpproces, is een proces dat beter kan werken als je het benadert met kennis, ervaring en een gedegen plan. Als je een professioneel ontwerp wilt, dus gemaakt door een grafisch vormgever, is het belangrijk om eerst de basis te kennen. In dit geval is dat grafisch ontwerp. Een logo werkt het beste als er een goede mix is van ontwerpvaardigheden. Een logo ontwerp dat professioneel is moet eigenlijk voldoen aan 7 principes.


Ontwerp process van een logo
Ontwerpproces


De 7 principes van logo-ontwerp

Het gebruik van een logo is een van de oudste vormen van communicatie. En tegenwoordig zijn logo’s één van de belangrijkste aspecten van een merk. Ze worden ook wel het gezicht van een merk genoemd. Ze zijn voor merken de manier geworden om zich te onderscheiden van de concurrentie en om op te vallen tussen talloze afbeeldingen die mensen elke dag zien.

De logo-ontwerpprincipes helpen ons om ideeën op te doen, concepten te ontwikkelen en visuele elementen te maken om effectieve concepten om te zetten in een professioneel ontwerp. De 7 belangrijkste principes van een goed logo-ontwerp zijn als volgt uit te leggen:

  1. Eenvoud
  2. Relevant
  3. Tijdloos
  4. Memorabel
  5. Onderscheidend
  6. Balans
  7. Veelzijdig
1. Eenvoud

Een logo moet eenvoudig zijn om effectief te kunnen communiceren. Door eenvoud kan een beeldmerk zich concentreren en flexibel zijn. Een misverstand is dat een logo moet uitstralen wat een bedrijf doet. Zo heeft Apple geen laptop in hun logo, of McDonald’s een beeldmerk van frietjes of hamburgers. Met eenvoud kun je een bepaald gevoel oproepen bij de doelgroep, een complex beeldmerk is verwarrend.

2. Relevant

Relevantie wordt bereikt door goed te kijken naar het merk. Dit is mogelijk door een uitgebreid onderzoek te doen naar wat het merk is: Waar het merk voor staat, wat de kernboodschap is en wie de doelgroep is. En het belangrijkste hoe deze doelgroep het beste aangesproken kan worden. Wat het merk doet moet goed aansluiten op de uitstraling en het gevoel van een merk, dus alleen wat relevant is.

3. Tijdloos

Een logo moet bestand zijn tegen het verstrijken van de tijd. Eenvoud is een geweldige bondgenoot van een lang leven. De reden is dat Een logo moet bestand zijn tegen het verstrijken van de tijd. Eenvoud is een geweldige bondgenoot van een lang leven. De reden is dat hoe eenvoudiger een logo is, hoe beter het kan worden aangepast aan het verstrijken van de tijd. De aanpak moet meestal moSimpel gezegd moet een logo klaar zijn voor de toekomst die komen zal. Sterk zijn in de eenvoud is een goede kernwaarde voor een lange levensduur betreft beeldmerken. De reden is dat hoe eenvoudiger een logo is, hoe beter het kan worden aangepast aan alle uitdagen die komen gaan nadat de tijd verstrijkt. De aanpak moet meestal modern zijn, in de vormen evenals elementen zoals kleuren en typografie..

4. Memorabel

Logo’s die gemakkelijker te onthouden zijn, maken gebruik van visuele analogieën om in ons geheugen te blijven. Dit kunnen visuele elementen zijn die een verhaal vertellen achter het logo-ontwerp. Een logo dat memorabel is, is effectief in het promoten en identificeren van een merk.

5. Onderscheidend

Een logo moet zich effectief kunnen onderscheiden van de concurrentie. Op een positieve manier opvallen is natuurlijk een goede manier om nieuwe klanten aan te trekken. Differentiatie kan op verschillende manieren worden bereikt, afhankelijk van verschillende factoren, zoals het merk zelf, de concurrentie of de markt.

6. Balans

De meeste professionele ontworpen volgens de principes van een goede proportie of symmetrie. Wat niet veel mensen weten is dat deze opgebouwd zijn vanuit een goede structuur zoals het beeldmerk van Twitter en Adidas (Zie afbeelding). Vormen zoals cirkels en driehoeken met proportionele waarden worden gebruikt om een evenwichtige esthetische kwaliteit te creëren.

Balans in de beeldmerkn van Twitter en Adidas.
Balans in de beeldmerkn van Twitter en Adidas.
7. Veelzijdig

Een logo zal op verschillende manieren en in meerdere contexten worden gebruikt. Van digitale producten zoals websites en apps tot printen zoals kleding en kantoorproducten. Zo is het belangrijk dat een beeldmerk nog herkenbaar is als het klein wordt weergegeven, of zonder kleur.

Samengevat

Het ontwikkelen van een logo is een complex gemakkelijk proces. Vanuitgaande dat het resultaat goed en professioneel moet zijn. De 7 principes kunnen zeker een hoop helpen hierbij om goed in te spelen op de verwachtingen van de doelgroep. En uiteraard kunnen wij altijd helpen. Neem daarvoor gerust contact op!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de oprichter van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Recente berichten