Mensen die niet werkzaam zijn in de grafische wereld stellen wel eens de vraag: Waarom betalen mensen duizenden euro’s voor een logo? Om hier het beste antwoord op te geven zou je moeten kijken naar de verschillen tussen budget (goedkope) of gratis logo’s tegenover professionele (duurdere) ontwerpen. Om te beginnen is het belangrijk om vast te stellen dat een logo gezien moet worden als investering in plaats van een betaling voor een product of dienst met een korte levensduur.
Aankopen zoals bijvoorbeeld boodschappen zijn producten met doorgaans een korte levensduur. Dit is in de meeste gevallen voor een logo heel anders. Een professioneel ontwerp is een product met een lange levensduur, gemiddeld tot wel 15 jaar. Even voor de verbeelding: Dat is een langere periode dan de tijd tussen de release van de iPhone 1 (2007) en iPhone 11 (2019). Een logo moet dus bestand zijn tegen nieuwe ontwikkelingen en zo goed mogelijk passen bij een bedrijf of organisatie voor een lange periode.
Een logo zou je in principe zo gratis zelf kunnen tekenen is de gedachte van sommige startende ondernemers. Waar een professioneel ontwerp gemiddeld duizenden euro’s kost, zou je dan dus een hoop kunnen besparen. Want waarom zou je dan voor een professioneel ontwerp moeten kiezen? De verschillen zou je in deze 7 punten kunnen samenvatten:
- Een budget (of gratis) logo is vrijwel nooit uniek. Waarbij een professioneel ontwerp dat wel is.
- Een budget logo sluit niet goed aan op de producten of diensten van een bedrijf. Een professioneel ontwerp vertaald deze naar het ontwerp.
- Een budget logo gebruikt niet de juiste typography. Een professioneel ontwerp heeft juist wel een goede balans in de lettertypen.
- Een budget logo gebruikt willekeurige kleuren. Een professioneel ontwerp gebruikt kleuren die de juiste gevoelens oproepen.
- Een budget logo is niet dynamisch. Een professioneel ontwerp is veelzijdig voor bijvoorbeeld online gebruik en producten voor print.
- Een budget logo mist creativiteit. Een professioneel ontwerp is wel creatief.
- Een professioneel logo is tot slot onderscheidend, passend en UNIEK!
Eerste indruk
Door de opkomst van de digitale wereld is het belang van een professioneel ontwerp ook nog eens toegenomen. Dagelijks bezoeken miljoenen mensen websites op hun computer en telefoon. Het eerste wat men dan vaak ziet is een logo links bovenin de menubalk. Uit onderzoeken met ‘heatmaps’ blijkt dat bezoekers hier vaak direct als eerste naar kijken en gelijk een waardeoordeel vellen over de website als geheel. Als deze vervolgens niet aansluit op een bepaald gewenst gevoel dan vertrekt de bezoeker van de website ook direct. Oftewel: een eerste indruk van een logo kan bepalend zijn voor de toekomst van een merk of product.
Passend bij bedrijf
Als gezocht wordt op bijvoorbeeld ‘duurzaam logo‘ dan valt direct op dat alle beeldmerken de kleur groen bevatten. Dat is logisch want deze moet aansluiten bij de bedrijven en de verwachtingen van consumenten. Naast de kleur zijn ook de vorm en het lettertype van belang. Als gekeken wordt naar het beeldmerk van de Nederlandse Spoorwegen (NS) dan zie je daar een pijl in van links naar rechts. Deze staat uiteraard voor de verbinding en het reizen van A naar B. Als een bedrijf een zachte uitstraling wilt hebben dan kiezen ze voor lettertypen met bijvoorbeeld meer rondingen. Een krachtige uitstraling kan door lettertypes te gebruiken dit vetter/dikker zijn.
Imago
Het gezicht van een bedrijf wordt ook wel eens een logo genoemd. En het imago van een bedrijf kan bepaald worden door hun beeldmerk. Zo kiezen sommige bedrijven er ook voor om hun kleur rood naar groen aan te passen voor een duurzame uitstraling. Anderen gaan juist voor blauw want dit wordt geassocieerd met betrouwbaarheid. Wat de effecten hiervan zijn is pas merkbaar op de langere termijn. Maar het belangrijkste is dat het beeldmerk moet aansluiten bij het gezicht van een bedrijf is eigenlijk het logo. En het imago van een bedrijf kan bepaald worden door hun beeldmerk. Zo kiezen sommige bedrijven er ook voor om hun kleur rood naar groen aan te passen voor een duurzame uitstraling. Anderen gaan juist voor blauw want dit wordt geassocieerd met betrouwbaarheid. Wat de effecten hiervan zijn is pas merkbaar op de langere termijn. Maar het belangrijkste is dat het beeldmerk moet aansluiten bij het bedrijf.
Onderdeel van huisstijl
Een misvatting is dat een logo op zichzelf staat. Het is het belangrijkste onderdeel van de huisstijl. En binnen de huisstijl moet alles aansluiten op elkaar en kloppen. Van het gevoel en de uitstraling, ook wel branding genoemd, tot de lay-out, kleuren en het gebruik van beelden. Daarnaast zijn professionele huisstijlen dynamisch, of flexibel, denk aan verschillende formaten bij drukwerk tot online gebruik, verschillende formaten scherm van een groot projectiescherm tot een kleine smartwatch. Daarnaast is een compact ontwerp ook handig voor gebruik van een profielfoto van een bedrijfspagina op social media.
Kortom
Als er gekozen wordt om niet te investeren in een professioneel logo ontwerp heeft dat vele nadelen. De kans dat de plank wordt misgeslagen is aanwezig. Van een niet uniek ontwerp tot het niet goed laten aansluiten op de gewenste uitstraling en waarden van het bedrijf. Het uiteindelijke doel is om professioneel als bedrijf voor de dag te komen en de juiste doelgroep te bereiken om hierdoor producten of diensten te kunnen verkopen. Daarom kiest een grote meerderheid van de bedrijven om wel te investeren in een logo, gemaakt door een professional. Gelukkig hebben wij al meer honderden bedrijven geholpen. Neem contact met ons op voor vragen.