Ga naar de inhoud
ZORM Logo
  • Home
  • Projecten
  • Blog
  • Over
  • Contact
Menu
  • Home
  • Projecten
  • Blog
  • Over
  • Contact
Project starten

Wat kost een logo? Budget of pro: 7 verschillen

  • 9 min leestijd
  • Laatste update: augustus 31, 2021
een logo professioneel ontwerp

Mensen die niet werkzaam zijn in de grafische wereld stellen wel eens de vraag: Waarom betalen mensen duizenden euro’s voor een logo? Om hier het beste antwoord op te geven zou je moeten kijken naar de verschillen tussen budget (goedkope) of gratis logo’s tegenover professionele (duurdere) ontwerpen. Om te beginnen is het belangrijk om vast te stellen dat een logo gezien moet worden als investering in plaats van een betaling voor een product of dienst met een korte levensduur.

Aankopen zoals bijvoorbeeld boodschappen zijn producten met doorgaans een korte levensduur. Dit is in de meeste gevallen voor een logo heel anders. Een professioneel ontwerp is een product met een lange levensduur, gemiddeld tot wel 15 jaar. Even voor de verbeelding: Dat is een langere periode dan de tijd tussen de release van de iPhone 1 (2007) en iPhone 11 (2019). Een logo moet dus bestand zijn tegen nieuwe ontwikkelingen en zo goed mogelijk passen bij een bedrijf of organisatie voor een lange periode.

Een logo zou je in principe zo gratis zelf kunnen tekenen is de gedachte van sommige startende ondernemers. Waar een professioneel ontwerp gemiddeld duizenden euro’s kost, zou je dan dus een hoop kunnen besparen. Want waarom zou je dan voor een professioneel ontwerp moeten kiezen? De verschillen zou je in deze 7 punten kunnen samenvatten:

  1. Een budget (of gratis) logo is vrijwel nooit uniek. Waarbij een professioneel ontwerp dat wel is.
  2. Een budget logo sluit niet goed aan op de producten of diensten van een bedrijf. Een professioneel ontwerp vertaald deze naar het ontwerp.
  3. Een budget  logo gebruikt niet de juiste typography. Een professioneel ontwerp heeft juist wel een goede balans in de lettertypen. 
  4. Een budget logo gebruikt willekeurige kleuren. Een professioneel ontwerp gebruikt kleuren die de juiste gevoelens oproepen. 
  5. Een budget logo is niet dynamisch. Een professioneel ontwerp is veelzijdig voor bijvoorbeeld online gebruik en producten voor print. 
  6. Een budget logo mist creativiteit. Een professioneel ontwerp is wel creatief.  
  7. Een professioneel logo is tot slot onderscheidend, passend en UNIEK!
Ontwikkelen van een professioneel logo ontwerp.
Ontwikkelen van een professioneel logo ontwerp.

Eerste indruk

Door de opkomst van de digitale wereld is het belang van een professioneel ontwerp ook nog eens toegenomen. Dagelijks bezoeken miljoenen mensen websites op hun computer en telefoon. Het eerste wat men dan vaak ziet is een logo links bovenin de menubalk. Uit onderzoeken met ‘heatmaps’ blijkt dat bezoekers hier vaak direct als eerste naar kijken en gelijk een waardeoordeel vellen over de website als geheel. Als deze vervolgens niet aansluit op een bepaald gewenst gevoel dan vertrekt de bezoeker van de website ook direct. Oftewel: een eerste indruk van een logo kan bepalend zijn voor de toekomst van een merk of product.

Passend bij bedrijf

Als gezocht wordt op bijvoorbeeld ‘duurzaam logo‘ dan valt direct op dat alle beeldmerken de kleur groen bevatten. Dat is logisch want deze moet aansluiten bij de bedrijven en de verwachtingen van consumenten. Naast de kleur zijn ook de vorm en het lettertype van belang. Als gekeken wordt naar het beeldmerk van de Nederlandse Spoorwegen (NS) dan zie je daar een pijl in van links naar rechts. Deze staat uiteraard voor de verbinding en het reizen van A naar B. Als een bedrijf een zachte uitstraling wilt hebben dan kiezen ze voor lettertypen met bijvoorbeeld meer rondingen. Een krachtige uitstraling kan door lettertypes te gebruiken dit vetter/dikker zijn.

Imago

Het gezicht van een bedrijf wordt ook wel eens een logo genoemd. En het imago van een bedrijf kan bepaald worden door hun beeldmerk. Zo kiezen sommige bedrijven er ook voor om hun kleur rood naar groen aan te passen voor een duurzame uitstraling. Anderen gaan juist voor blauw want dit wordt geassocieerd met betrouwbaarheid. Wat de effecten hiervan zijn is pas merkbaar op de langere termijn. Maar het belangrijkste is dat het beeldmerk moet aansluiten bij het gezicht van een bedrijf is eigenlijk het logo. En het imago van een bedrijf kan bepaald worden door hun beeldmerk. Zo kiezen sommige bedrijven er ook voor om hun kleur rood naar groen aan te passen voor een duurzame uitstraling. Anderen gaan juist voor blauw want dit wordt geassocieerd met betrouwbaarheid. Wat de effecten hiervan zijn is pas merkbaar op de langere termijn. Maar het belangrijkste is dat het beeldmerk moet aansluiten bij het bedrijf.

Een professioneel ontwerp
Een professioneel ontwerp.
Onderdeel van huisstijl

Een misvatting is dat een logo op zichzelf staat. Het is het belangrijkste onderdeel van de huisstijl. En binnen de huisstijl moet alles aansluiten op elkaar en kloppen. Van het gevoel en de uitstraling, ook wel branding genoemd, tot de lay-out, kleuren en het gebruik van beelden. Daarnaast zijn professionele huisstijlen dynamisch, of flexibel, denk aan verschillende formaten bij drukwerk tot online gebruik, verschillende formaten scherm van een groot projectiescherm tot een kleine smartwatch. Daarnaast is een compact ontwerp ook handig voor gebruik van een profielfoto van een bedrijfspagina op social media. 

Kortom

Als er gekozen wordt om niet te investeren in een professioneel logo ontwerp heeft dat vele nadelen. De kans dat de plank wordt misgeslagen is aanwezig. Van een niet uniek ontwerp tot het niet goed laten aansluiten op de gewenste uitstraling en waarden van het bedrijf. Het uiteindelijke doel is om professioneel als bedrijf voor de dag te komen en de juiste doelgroep te bereiken om hierdoor producten of diensten te kunnen verkopen. Daarom kiest een grote meerderheid van de bedrijven om wel te investeren in een logo, gemaakt door een professional. Gelukkig hebben wij al meer honderden bedrijven geholpen. Neem contact met ons op voor vragen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Home » wat kost een logo - budget of pro

Meer berichten

Wat is een persona? 5 stappen voor het maken

Het is waardevol om te weten wat de ideale klant is en hoe deze het beste te bereiken is. Door gebruik te maken van een persona is het mogelijk om hierachter te komen.

Lees meer »
Team project

Customer Journey in 5 stappen maken

De reis van de klant, Customer Journey, oftewel klantreis. De weg die een klant voor een eerste kennismaking aflegt. En hopelijk de klant een soort van supporter of fan van een bedrijf of product maakt.

Lees meer »
blog schrijven 7 tips

Blog schrijven? Lees deze 7 tips

Voor het schrijven van een succesvolle blog zit de nodige tijd. En je wilt natuurlijk je tijd zo efficiënt mogelijk besteden. In deze blog krijg je 7 tips hoe je effectief een blog kan schrijven.

Lees meer »
Merken bouwen

Rick is de oprichter van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Recente berichten

Wat is een persona? 5 stappen voor het maken

Customer Journey in 5 stappen maken

Blog schrijven? Lees deze 7 tips

Content kalender – de 5 beste gratis opties

Merkidentiteit: in 7 stappen een beter merk

Plaats een reactie Reactie annuleren

Berichten
  • Wat is een persona? 5 stappen voor het maken
  • Customer Journey in 5 stappen maken
  • Blog schrijven? Lees deze 7 tips
  • Content kalender – de 5 beste gratis opties
  • Merkidentiteit: in 7 stappen een beter merk
Navigatie
  • Home
  • Projecten
  • Blog
  • Over
  • Contact
Erkend bedrijf

flag

flag

Start project | Privacy | Algemene voorwaarden

© 2022 ZORM
We gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door uw voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "Accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van alle cookies.
InstellingenAccepteren
Toestemming beheren

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN