Wat is SEO? En hoe werkt het?

SEO

Search Engine Optimization, afgekort SEO, is een term die steeds vaker opduikt op het internet. Het staat voor ‘Zoekmachine optimalisatie. Een verzameling van slimme technieken, zo kan SEO het beste worden samengevat. Technieken die gericht zijn op het verbeteren en optimaliseren van websites of webshops. Met als doel om een gunstige en hoge positie te krijgen bij zoekmachines zoals Google. Een goede vindbaarheid is dus het uitgangspunt. De zoekmachines geven aan alle webpagina’s een bepaalde waarde en met SEO worden technieken ingezet die de waarde van deze pagina’s of websites in het algemeen moeten vergroten.

Waarom SEO interessant is?

Elke websites en/of onderneming wilt klanten werven, producten en diensten verkopen en informatie verzamelen. Om dit te bereiken heb je bezoekers nodig op de website. En om dit voor elkaar te krijgen moet een bezoeker wel eerst naar de website te komen. Dit is meestal door te zoeken via Google. Hier zoekt men naar een bedrijf, dienst of product.

Als men zoekt dan wordt er meestal geklikt op één of meer van de getoonde resultaten, om vervolgens door te gaan naar de website of webshop. De resultaten die te zien zijn in Google kun je verdelen in 2 groepen. Een betaalde advertentie, ook wel SEA genoemd. Wat staat voor Search Engine Advertising. En een organische positie, dus zonder advertentie, hiermee wordt SEO bedoeld. 

Waaruit bestaat SEO?

SEO bestaat uit 3l onderdelen, namelijk:

  • Techniek optimalisatie (Techniek)
  • Content optimalisatie (Content)
  • Linkbuilding (Autoriteit

Techniek optimalisatie

Voor een website geldt dat het succes valt of staat door de techniek. Een sterk technische website presteert in de zoekresultaten beter. Hierdoor zal er meer organisch verkeer komen en in veel gevallen dus meer omzet. Maar ook een technisch slechte website heeft negatieve invloed op de organische resultaten. Deze fouten of gebreken zorgen voor een slechtere vindbaarheid. En in het ergste geval zorgt het ervoor dat een gedeelte van de website helemaal niet vertoond wordt in de zoekresultaten. Alle moeite die gedaan wordt op gebied van content en autoriteit hebben geen zin als de techniek niet goed genoeg is. Daarom is een goede inrichting van de website essentieel voor een goede positie in de zoekresultaten.

De 6 meest bekende technische voorschriften zijn:

  1. Sitestructuur
    Zowel de interne linkstructuur als het optimaal inrichten van alle links. 
  2. Toegankelijkheid en indexeerbaarheid
    Maak het zoekmachines makkelijk content te vinden door gebruik te maken van XML sitemaps en robot.txt bestanden.
  3. Structured data
    Data laten markeren voor zoekmachines. Hierdoor zal de content beter begrepen worden door zoekmachines. En soms uitgebreid getoond worden.
  4. Website snelheid
    Door een goede laadsnelheid van content. Voor een optimaal resultaat. 
  5. Mobielvriendelijkheid
    Door de juiste technieken is de website ook geschikt voor weergave op mobiel.
  6. JavaScript SEO
    Door JavaScript framework te gebruiken zal de website optimaler werken. 

Content optimalisatie

Voor goede organische resultaten is het essentieel om relevante, unieke en waardevolle content te delen met de bezoeker van de website. Content is dus 1 van de 3 SEO-pijlers, naast techniek en autoriteit. Deze 3 pijlers kunnen niet los van elkaar goed werken. Het is steeds belangrijker geworden om bezoekers te voorzien van content van hoge kwaliteit. Google geeft dit steeds vaker aan in hun updates. Belangrijk is het creëren van kwalitatieve content en implementeren van zoektermen op nauwkeurige wijze in de content van de website. Daarnaast moet de tekst natuurlijk prettig leesbaar blijven voor de bezoeker.

Belangrijk is een zoektermen-onderzoek. Hiermee wordt in kaart gebracht waar uw (potentiële) doelgroep op zoekt. Wat typen je potentiële klanten in het zoekvenster van de zoekmachine in? Wat zoeken ze? En hoe zoeken ze?

Linkbuilding

Dit is 1 van de lastigste aspecten van SEO. Het is lastig omdat het een vrij ongrijpbaar aspect is. Hierdoor zijn er in dit vakgebied veel mensen actief die van alle proberen om het effect van linkbuilding te beïnvloeden. Door van alles te proberen voor een maximaal effect kunnen de gevolgen desastreus zijn, bijvoorbeeld als de websites gedeelte of helemaal verdwijnt van Google. Maar dit is iets dat zelden voorkomt bij goede en serieuze linkbuilding, en is daarom nog altijd een belangrijk factor voor Google voor een hoge positie. 

In het kort is linkbuilding het verzamelen van linkjes van een andere websites naar de eigen website. Het internet wordt namelijk door zoekmachines geïndexeerd zoals een gebruiker ook doet op het internet. Het klikken op linkjes van de pagina’s onderling. Maar zo simpel is het niet, Google kijk ook naar:

  • De kwaliteit en autoriteit van de pagina waar de linkjes op staan
  • Is het onderwerp relevant van de pagina waar de link op staat en is het gelinkt aan het onderwerp van de pagina waar naar verwezen wordt.
  • Of de website niet puur gebouwd is voor linkbuilding 
  • Wat het totale linkprofiel is van de eigen website, en het een normaal patroon heeft
  • Hoeveel externe linkjes er op de pagina staan
  • Etc.

SEO verbeteren

Kortom is SEO best wel complex, maar kan het een enorme impact hebben in de online resultaten van merken of bedrijven. Door een effectieve en duidelijke aanpak kan de SEO website flink verbeterd worden. Door slim om te spelen op wat Google graag wilt zien is een goede positie in de zoekmachine mogelijk. Het is een stuk complexer dan strategisch zoekwoordjes in teksten plakken. Denk ook aan hoe de doelgroep benaderd moet worden, en de Tone of Voice. Door niet te kiezen voor SEO loopt men veel omzet mis. Dus pak deze kans met beide handen aan en pak een hogere omzet.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de oprichter van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Recente berichten

Plaats een reactie