Alle marketing-activiteiten die op het internet plaatsvinden, oftewel online, vallen onder de term online marketing. Alle communicatie die als activiteit via online kanalen gedeeld worden over een dienst, product of merk. Op een doelgerichte of meetbare wijze worden deze gedeeld met bestaande of potentiële klanten. Online marketing kan ingezet worden door gebruik te maken van verschillende middelen, enkele bekende voorbeelden zijn: advertenties, verbeteren van vindbaarheid in Google (SEO), e-mail en social media. Zie ook deze blog over online marketeers.
Inhoud
Vormen van online marketing
Er zijn veel voorbeelden van online marketing, denk aan het maken van advertenties in Google ads, het schrijven en verbeteren van product-teksten in een webwinkel, het plaatsen van berichten over producten en/of diensten op social media, enzovoorts.
Online marketing is dus een verzamelnaam van allerlei soorten marketing die digitaal zijn. Voor elk online kanaal kan een aparte marketingdiscipline onderscheiden worden. De disciplines moeten de boodschap naar de klant toe versterken. Het is dus afhankelijk van de doelgroep die past bij de dienst of het product om te kiezen voor de volgende vormen van marketing:
- Affiliate marketing
- Display adverteren
- Email marketing
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Search Engine Advertising (SEA)
- Social media marketing
Er zijn marketingvormen waar je gratis gebruik van kan maken, zoals social media marketing. Hier kun je gratis berichten op plaatsen, oftewel posten. Maar ook tegen betaling kan een post vervolgens gepromoot worden met een advertentiebudget. Andere vormen van marketing tegen betaling zijn Display adverteren, hierbij wordt gebruik gemaakt van beeldadvertenties en/of video uitingen. Maar ook betaalde hogere ranking in Google, Search Engine Advertising (SEA). Bij Zoekmachine optimalisatie (SEO) betaal je niet voor bezoekers.
Wat is affiliate marketing?
Een vorm van online marketing waarbij een persoon of bedrijf beloond wordt voor het promoten en converteren van verkeer van producten en diensten wordt affiliate of referral marketing genoemd. Het verkeer in dit geval is het doorsturen van bezoekers naar webwinkels of bedrijfsites en zorgen dat zij een product of dienst afnemen. Bij affiliate marketing wordt gebruik gemaakt van een unieke code, ook wel trackingcode genoemd.
Wanneer een potentiele klant op deze link klikt dan wordt dit bijgehouden. Doorgaans wordt er een beloning in percentage gegevens wanneer er een gebruiker die op een link klikt over gaat tot koop. Vaak is deze vorm van samenwerking tussen blogs en bedrijven of websites waar diensten en producten vergeleken worden. Het is een interessante manier om meer omzet te generen omdat er enkel betaald hoeft te worden uit commisie bij verkoop, oftewel conversie.
Wat is display marketing?
Een website die veel bezocht wordt maakt vaak gebruik van banner advertenties, ook wel display marketing genoemd. Dit om zo inkomsten te genereren, per kliks of weergaves. Display via Google Ads is hierbij het bekendste voorbeeld. Het maakt het mogelijk om een advertentie aan een grote groep mensen te laten zien. Een voordeel hierbij is dat display marketing zo gericht, oftewel getarget, kan worden dat alleen een specifieke groep bereikt wordt die interessant is voor dit product of deze dienst. Vaak wordt display advertising gebruikt in de beginfase van de customer journey. Dit omdat er op dat moment nog informatie gezocht wordt over de doelgroep of gebruiker, om zo het product of de dienst te verbeteren of aan te passen.
Met display marketing kan een bericht in een relatief snelle tijd gezien worden door een grote groep mensen.
Retargeting
Als een bezoeker al eens een website bezocht heeft maar niet op een CTA (Call to Action) heeft geklikt of tot een koop is overgegeaan, dan kan gekeken worden naar retargeting. Hierdoor kan gericht worden op een specifieke groep mensen, in dit geval eerdere bezoekers van de website, om deze alsnog te converteren tot betaalde klanten. Ze zullen de display advertentie dan opnieuw zien.
Wat is e-mail marketing?
Bij e-mail marketing wordt de doelgroep uitgenodigd of verleid om zich in te schrijven voor een mailinglist, oftewel e-maillijst. Om tot deze handeling over te gaan worden vaak diensten of producten gratis weggeven, meestal een e-boek of een whitepaper. Een soort ruil dus, de gebruiker krijgt voor zijn inschrijving iets terug. Laat je emailadres achter om deze whitepaper te kunnen downloaden, komt het dan op neer.
Als deze mensen dan zijn ingeschreven kunnen ze bereikt worden met emails, veelal automatische mailsequentie, ook wel autosponder genoemd. Deze lijst met email worden ingesteld en daarna krijgen de mensen op de mailinglist geautomatiseerde emails. Elke nieuwe inschrijver op deze lijst is daardoor veelal meer betrokken bij een dienst of product dan een bezoeker op een website.
Wat is zoekmachinemachine optimalisatie (SEO)?
Bij Search Engine Optimization (SEO) is het doel om de website zo in te richten dat deze een goede, dus hoge, plek op Google ne vergelijkbare zoekmachines krijgt. Een hoge ranking bij relevante zoekoprachten, waardoor de website dus gezien wordt. Stel je hebt een webshop in badkamers, dan wil je dat potentiële klanten de website zo snel mogelijk kunnen zien als ze zoeken naar ‘douche’ of ‘bad’.
In het algemeen is het bij SEO belangrijk om te focussen op deze drie technische zaken:
- Technische optimalisatie: Kan de website snel geladen worden en is alles goed leesbaar?
- On-page optimalisatie: Is de content goed afgestemd op de zoekopdracht? (Denk hierbij aan teksten, plaatsen en video’s)
- Off-page optimalisatie: Krijgt de website relevante links? Dus andere websites die een hyperlink naar de pagina of homepage hebben. Het is belangrijk voor een goede SEO dat de website op alle drie de punten goed scoort. Hierdoor kan de website zich sterk onderscheiden van de andere concurrenten online.
Wat is zoekmachinemachine optimalisatie (SEA)?
Bij Search Advertising (SEA) wordt er tegen betaling een hoge ranking gerealiseerd in zoekmachines. Deze betaalde zoekresultaten krijgen doorgaans een positie op de eerste pagina, een plek boven de niet-betaalde zoekresultaten. De meeste mensen gebruiken hiervoor Google Ads, vanwege de populairste zoekmachine, Google. SEA kan zeer effectief gebruikt worden om zo snel mogelijk op te vullen bij potentiële klanten.
Wat is Social media marketing?
Een steeds grotere groep mensen is elke dag actief op social media. Bekende voorbeelden zijn Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Door gebruik te maken van Social Media marketing kan hierop ingespeeld worden, het doel van deze campagnes is het verkrijgen van volgers, fans en verbetering van de bekendheid voor een merk of product.
Voordelen van online marketing
Het grote voordeel van online marketing is dat alles meetbaar gemaakt kan worden. Het meten van verkeer van de doelgroep tot het meten van gedrag op de website. Er kan gekozen worden voor een doelstelling die belangrijk is om een product of merk beter te laten presteren. Door gebruik te maken van Google Analytics kunnen deze inzichtelijk gemaakt worden.
- Beter zichtbaar bij de doelgroep
- Balans tussen kosten en baten van marketing
- Beter meetbaar en doeltreffend t.o.v traditionele marketing
- Inzicht in de customer journey (klantenreis)