Opeens was daar Odido, een verrassende wending in de telecomwereld voor veel mensen. T-Mobile en Tele2 hebben besloten om samen te gaan en hebben gekozen voor de opvallende naam Odido.
Terwijl deze telecomgigant een nieuwe start maakt, reageerde concurrent KPN snel door een artikel te publiceren waarin ze de naam vroegtijdig met de hele wereld deelden. Pijnlijk, vooral omdat dit mogelijk was door een lek bij T-Mobile en Tele2, en KPN wist daar handig gebruik van te maken.
Fusie T-mobile en Tele2
Nadat Tele2 zakelijk onafhankelijk was geworden, los van T-Mobile, begon er een proces van herpositionering en vernieuwing. Dit proces bereikte zijn hoogtepunt met de fusie en de keuze voor de opvallende naam Odido, wat het begin markeert van een nieuwe fase als één bedrijf.

Betekenis naam Odido
Iedereen begrijpt dat Odido geen alledaags Nederlands woord is; het vindt dan ook zijn oorsprong in het Oud-Grieks, waar het ‘ik hoor’ betekent. Het is afgeleid van het werkwoord ‘akouein,’ dat op zijn beurt ‘horen’ betekent.
Odido is een palindroom
Wat de naam Odido opvallend maakt, is dat het een palindroom is. Een palindroom is synoniem voor een keerwoord, waarbij de letters of cijfers in een woord of getal symmetrisch zijn en zowel vooruit als achteruit hetzelfde spellen. Voorbeelden zijn: ‘level,’ ‘negen,’ ‘pap,’ ‘mam,’ of ‘kok.’ Je kunt ze omkeren zonder de betekenis te veranderen.

Juiste uitspraak van Odido
Hoe spreek je Odido uit? De juiste uitspraak is “Odído,” met de klemtoon op de letter ‘i.’ Dus niet de letter ‘o.’ Dat je het even weet.
Beter internet met Odido
Vooral KPN staat historisch gezien bekend als de provider die veel nadruk legt op service. Maar de laatste jaren zijn er steeds meer providers opgedoken die het streven om alles zo eenvoudig mogelijk te maken voor klanten, met weinig gedoe.
Odido kiest echter voor een andere benadering, waarbij het menselijke aspect van technologie centraal staat. Het is duidelijk dat mensen tevreden zijn wanneer ze goed geholpen worden door internet- en mobiele providers, en daar liggen kansen voor verbetering.
Hoewel klanttevredenheid belangrijk is, zendt dit ook een dubbele boodschap uit: het ideaal is namelijk dat alles gewoon soepel werkt en je dus je provider niet nodig hebt. Zolang technologie goed functioneert, zijn er geen problemen en heb je de provider eigenlijk niet nodig.

Klachten over Odido
De vraag is of T-Mobile het aspect techniek of technologie zo goed onder controle heeft dat ze zich nu meer gaan richten op klantenservice. De eerste ervaringen en klachten stromen al binnen en zijn niet mals. Het voordeel van een slechte start is natuurlijk wel dat het alleen maar beter kan worden…
Het merk Odido
Voor veel mensen zal de naam Odido in het begin even wennen zijn, maar dat was 20 jaar geleden ook het geval met Google, dat inmiddels een werkwoord is geworden. Met een omvangrijk klantenbestand en tal van mogelijkheden, variërend van commercials tot creatieve advertenties, zal het Odido-merk waarschijnlijk snel geïntegreerd raken in het branding landschap van Nederland.
Er zullen veel verschillende meningen zijn over de naam, maar wat je ook vindt, de naam is wel origineel en het logo valt op in een lastige markt. Volgens een aantal naambendenkers speelt het nieuwe merk goed in op de trends van nu: van klank tot missie, visie en branding.
Natuurlijk kan het een uitdaging worden als na verloop van tijd een aanzienlijke groep mensen de naam nog steeds verkeerd leest, zoals Obido of Odildo, en vele andere mogelijke variaties. Hoe hierop gereageerd zal worden, blijft nog even een vraagteken, maar het zal zeker interessant zijn om te volgen!
We zijn benieuwd, Odido!