Wat is een merk? En 5 manieren hoe het jou kan helpen.

Merk-ontwikkelen-supermarkten

In het Engels is het woord ‘merk’ een ‘brand, vandaar spreekt men over branding als het over merken gaat en alle zaken die eraan gerelateerd kunnen worden. Een merk is niet een fysiek iets, het is wat je denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Bij merken gaat het dus om het ontwikkelen van een positieve klantervaring of klantbeleving. Een merk is dus een gevoel of concept, niet tastbaar of zichtbaar. 

Een merk is niet een fysiek iets, het is wat je denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.”

Definitie van een merk

Het neerzetten van een sterk merk is een zeer waardevolle investering en vergt veel tijd. Elke branding expert kent het belang, voor klanten van merken is het vaak iets dat ze vergeten of het belang onderschatten.

Het woord ‘brand’ is een verzamelnaam voor alle merkelementen. Tegenwoordig is het erg allesomvattend: Van kleuren, texturen en geuren tot geluiden om diensten en producten te laten onderscheiden, herkennen en identificeren. Deze gedragingen, woordkeuzes en handelingen zijn allemaal onderdeel van het proces bij branding en worden dan ook ‘Touch Points’ genoemd. Merken die hier succesvol mee zijn kennen we allemaal: Apple, Albert Heijn, Starbucks, etc.

Starbucks heeft een sterke merkbeleving
Starbucks heeft een sterke merkbeleving.

De basis van het merk is de merkdefinitie en het branding proces 

Het is, als het fundament van een gebouw, onzichtbaar, maar het is wel waar alles op staat. Dit is hoe een merk het beste omschreven kan worden. Als het een goed fundament is, staat het als een huis. Het hele bouwproces moet dan dus kloppen. Als er dan onderdelen niet kloppen kan dat enorme consequenties hebben op het totaal. Of dan iemand in staat is de fout op te lossen is de vraag, maar bijna iedereen zal merken dat er iets niet klopt.

Op verschillende manieren kan de entiteit gecommuniceerd worden. Het is een verzameling van alle expressies waarmee een entiteit herkenbaar gemaakt wordt. De merkbeleving kan versterkt of ontkracht worden, net zoals de waardering voor het merk vergroot of juist afgezwakt kan worden. Het is dus belangrijk om de juiste strategische keuzes te maken. 

Elk merk, en elke organisatie, doet bewust of onbewust mee. Het is dus niet de vraag of je aan het bouwen van een merk doet, maar of het wel of niet succesvol gaat. Er zijn allerlei experts die hierbij kunnen helpen, van een brand manager tot een merkstrateeg.

godspeed digital agency laptop man
Een merk succesvol neerzetten met een brand manager of merkstrateeg.

Conclusie

Merken zijn onlosmakelijk verbonden met de entiteiten die ze opbouwen. Merken staan dus niet op zichzelf. Het is belangrijk om niet de impact te onderschatten, het is veel meer dan de uiterlijke kenmerken en merkbeloften. Elk deel-product van een bedrijf, elke uiting van social media, en elke handeling van een medewerkers, is een expressie van het merk.

Elke handeling draagt bij aan hoe het merk door het grote publiek gezien wordt. Een sterk merk bouwen vereist een kraakheldere en duidelijke definitie, zeker in deze tijd. De expertise is om het aantal expressies in kaart te brengen en dit goed te begeleiden. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de eigenaar van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Nieuwe berichten
Goedkope hosting nodig?
Goedkope hosting nodig?
Onderwerpen