Logo’s, iedereen kent ze, want we zien ze dagelijks. Maar weinigen weten wat ze nou precies zijn en hoe essentieel ze zijn voor alle bedrijven en merken in de wereld. Als een logo goed ontworpen is, kan het verhaal van een bedrijf of merk ermee verteld worden. Dit door het juiste gevoel en de merkboodschap over te brengen. Hiermee wordt een band opgebouwd met de doelgroep.
1. Wat is een logo?
Een logo is een grafisch ontwerp dat een bedrijf of merk vertegenwoordigd. Logo’s zijn beeldmerken, vormen, teksten of een combinatie van deze drie. Het belangrijkste onderdeel is identiteit. Het moet een bedrijf of merk helpen om een emotionele band op te bouwen met de doelgroep. Het woord ‘logo’ komt overigens uit de Griekse oudheid, waar de betekenis vrij vertaald zoiets als ‘woord’ betekende.
Nu heeft het woord uiteraard een andere betekenis. De definitie van branding nu kan als volgt omschreven worden: Alle contacten en activiteiten met Het logo wordt meestal verder uitgewerkt tot een huisstijl. In een huisstijl staat een logo centraal, en daaromheen worden alle elementen vastgelegd die daar bij horen. De huisstijl laat hierdoor de samenhang zien. Alles waar het logo in of op voorkomt is onderdeel van de huisstijl, van alle vormen tot alle kleuren. Samen met de huisstijl is het de kern van de uitstraling van de bedrijfsidentiteit.
2. Waarom een logo?
Er zijn veel redenen te bedenken waarom een origineel en professioneel logo van grote waarde is voor een bedrijf of merk. Maar de 5 belangrijkste redenen of waarden zijn:
- Mensen kunnen een bedrijf of merk beter, makkelijker en sneller herinneren door een logo te creëren voor een bedrijf of merk.
- Een herkenbare identiteit van een bedrijf of merk wordt met een logo gecreëerd.
- Een sterke eerste indruk wordt neergezet met een logo, waardoor mensen sneller geneigd zijn te reageren op een bedrijf of merk.
- Met een logo kan onderscheidt gemaakt worden van concurrentie op de markt.
- Een logo kan merkloyaliteit van klanten een enorme positieve boost geven.
Het ontwikkelen en creëren van een logo heeft dus een enorme waarde. Voor een startend bedrijf zou een logo dus hoge prioriteit moeten hebben. Maar ook voor bestaande bedrijven. Een nieuwe blik werpen op een bestaand logo is vaak de moeite waard. Aangezien de diensten, producten en markt nogal kunnen veranderen, is het ook belangrijk om hier slim op in te spelen met de identiteit van het bedrijf.
Het logo wordt ook wel het gezicht van een bedrijf of merk genoemd. Deze moet dus goed toegespitst zijn op wat er in de markt speelt. Het opnieuw laten ontwerpen van een logo of het herzien van dus een bestaand logo ontwerp wordt ook wel een redesign genoemd. Het opnieuw ontwerpen, designen, van een logo. Waar gekeken wordt naar het nu en de toekomst, en hoe daar optimaal op in te spelen met logo en huisstijl.
Als een logo juist of professioneel ontworpen wordt kan toekomstige communicatie en marketing vele malen effectiever uitgevoerd worden.
3. Waar bestaat een logo uit?
Er bestaan vanzelfsprekend geen vaste onderdelen waar alle logo’s aan moet voldoen. Maar er zijn wel een hoop gangbare voorwaarden waar zo goed als alle logo’s aan voldoen. Deze 5 waarden zijn:
1. Stijl
Wat de uitstraling van het logo is. Welk gevoel moet het de kijker geven? Vaak spreekt men ook over merkwaarden (Brand values). Een aantal voorbeelden hiervan zijn: Kwaliteit, vertrouwen, innovatie, respect, speelsheid etc.
2. Typografie
Alle letters die zichtbaar zijn in een logo. Als deze gerangschikt worden in een consistent ontwerp dan spreken ontwerpers over typografie. Er zijn verschillende soorten, een enkele letter zoals de “M” van McDonald’s. Een monogram zoals de “VW” in het logo Volkswagen. En als derde heb je nog de volledige naam zoals Amazon heeft in haar logo.
3. Kleur
Vaak wordt kleur nog wel eens onderschat. Maar kleuren zijn de kern-communicators van de boodschap van het merk of bedrijf. Op esthetisch vlak hebben ze natuurlijk een aantrekkingskracht, maar gaan veel verder dan dat. Ze roepen een bepaalde emotie op, van chique, tijdloos, innovatief tot passie.
Een kleurenpalet kan uit meerdere kleuren bestaan maar in het algemeen wordt aangeraden om voor 2 of 3 basiskleuren te kiezen. Deze kleuren zullen ook duidelijk terugkomen in alle communicatiemiddelen, dus een belangrijke keuze.

4. Beeldmerk
Alle soorten beeldmerken, afbeeldingen, iconen of illustraties die bij het logo horen. Soms op zichzelf, soms in combinatie met de typografie. Denk bij een beeldmerk aan een abstracte vorm, zoals de ‘swoosh’ van Nike tot gedetailleerde ontwerpen zoals de zeemeermin in het logo van Starbucks.
Zo’n afbeelding straalt een bepaald gevoel uit, waar het bedrijf voor wilt staan. Als er gekozen wordt om voor een beeldmerk te gaan houd dan rekening met de schaalbaarheid. Een logo kan tenslotte gebruikt worden op een kleine pen tot het formaat billboard langs een snelweg. Is het dan nog leesbaar en belangrijker nog: is het nog herkenbaar?
5. Slogan
Een tagline wordt ook wel slogan genoemd of ondertiteling (subtitle) in sommige gevallen. Deze slogan bestaat meestal uit een groep woorden of een zin die aansluit op waar het bedrijf of merk voor staat. Het moet passen bij de activiteiten van het bedrijf of merk en aansluiten op de doelgroep.
Een slogan moet nieuwsgierig maken of boeiend zijn. De positie kan variëren, maar meestal staat een slogan naast of onder een logo. Het is verplicht of per se gangbaar om een logo te combineren met een slogan, maar het is wel het overwegen waard. En een kans om beter de waarden van een bedrijf of merk te communiceren.
4. Waardoor valt een logo op?
Er zijn verschillende manieren waardoor een logo kan opvallen. Het is verschillend wat hierin de beste keuze is. Het is afhankelijk van waar het bedrijf of merk voor wilt staan, wie de doelgroep is, het ontwerp en wat de beoogde boodschap moet zijn. De effectiviteit kan verschillen en de perspectief is natuurlijk subjectief. De volgende 5 zaken zal rekening mee gehouden moeten worden:
- Het moet geschikt voor de doelgroep zijn
Logos moeten niet alleen staan voor een bedrijf of merk, maar ook de juiste groep mensen aanspreken. Ze moeten dus resoneren met de doelgroep en geen onnodige toeters en bellen hebben. Dit wordt ook wel ruis genoemd in de communicatie. - Het moet gemakkelijk te lezen zijn
Het is natuurlijk belangrijk dat de kijker kan lezen wat er staat of begrijpen wat het beeldmerk is. Anders is een logo vrijwel nutteloos. Als de doelgroep moet ontcijferen wat een logo betekent is de kans groot dat ze afhaken. Zorg dus voor herkenbaarheid in een oogopslag. - Het moet toepasbaar zijn
Een logo wordt op verschillende manieren gebruikt. Van digitaal tot print. Het moet schaalbaar zijn, van heel klein naar groot. Van verticaal tot horizontaal. De beste logo’s zijn veelzijdige logo’s die gemakkelijk aan te passen zijn aan de verschillende formaten en communicatiemiddelen. - Het moet opvallend zijn
Het is vaak slim om goed in te spelen op trends die spelen in de branche. Het is natuurlijk mooi meegenomen als het logo opvalt op de markt tussen de concurrentie. Hierdoor zal de klant eerder oog hebben voor het bedrijf of merk. En natuurlijk moet het onderscheidend (memorabel) zijn zodat klanten het herinneren en loyaal blijven. - Het moet passend of tijdloos zijn
Aansluitend op bovengenoemde punten is het natuurlijk belangrijk om dus in te spelen op trends. Maar trends komen en gaan. Bij kleding heb je natuurlijk elk seizoen een nieuwe collectie, maar bij een logo is een lange levensduur juist belangrijk. Een logo zou gemiddeld toch gauw zo’n 10 jaar moeten meegaan. Kijk daarom naar elementen die tijdloos overkomen van kleurgebruik tot lettertype
5. Hoe pas je een logo toe?
Overal waar het bedrijf of merk vertegenwoordigd is moet het logo terugkomen op de producten of diensten. Dit is een kernregel bij branding. In het algemeen zijn er 5 soorten communicatiemiddelen:
Visitekaartjes (print)
Nog altijd populair zijn de visitekaartjes. Door het logo op een kaartje te zetten in combinatie met de contactgegevens is het een leuk en tastbaar product om klanten te laten herinneren aan een bedrijf of merk, met een persoonlijke invalshoek.

Websites (online)
Vaak staat het logo linksboven een website. Het is een herkenningspunt in een splitsecond. Hierdoor weten bezoekers van een website direct met welk bedrijf of merk ze te maken hebben. Omdat het digitaal kiest men ook wel eens voor subtitle animaties in het logo.
Marketingmateriaal (print)
Allerlei soorten printmateriaal en promotiemateriaal. Van briefpapier en enveloppen tot nieuwsbrieven en social media kanalen. Ook hier is vaak een centrale rol voor het logo. Om direct herkenbaar te zijn voor de kijker.
Presentaties (online)
Van powerpoints tot online video calls met achtergronden. Ook hierin is een logo in combinatie met een huisstijl vaak belangrijk. Ze bevatten een duidelijke indicatie van een bedrijf of merk.
Bedrijfscommunicatie (online en print)
Van brieven tot e-mails met handtekeningen. Al dit soorten vormen van communicatie met een herkenbaar logo versterkt het merk. Niet alleen voor de buitenwereld maar ook intern voor eigen personeel. En zorgt voor verbinding en een positieve bedrijfscultuur.

Conclusie: Haal jij het maximale uit jouw logo?
Nu je een beter beeld hebt van wat een logo is, wat het doet en hoe het gebruikt kan worden is natuurlijk de grote vraag: haal jij er het maximale resultaat mee? Wat voor rol dit speelt in jouw merkimago is gelukkig meetbaar en valt te onderzoeken. En het belangrijkste om te onthouden is dat een geslaagd logo zal leiden tot een hogere omzet en dus succesvoller bedrijf of merk.
Bij ZORM helpen wij bedrijven graag verder met hun logo en branding vraagstuk. Bekijk onze cases. Of neem contact op.