Wat is branding? En 5 belangrijke tips

Over de auteur


Rick van Houten is de oprichter van ZORM Design & branding. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo's en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.
rick van houten - zorm
Rick van Houten
Design & Branding expert
Categorieën
Branding shopping brands

Wat is branding? En 5 belangrijke tips

Branding is tegenwoordig een bekend begrip voor veel mensen. En het is steeds belangrijker voor bedrijven. Door middel van branding kunnen merken zich met producten of diensten onderscheiden op de markt van hun concurrenten.

Wat is de definitie van branding?

Het woord branding is afgeleid van het woord brandmerken. In de oudheid kon men met het brandmerkenvan aangeven dat zij de eigenaar van vee Het woord branding is afgeleid van het woord brandmerken. In de oudheid kon men met het brandmerken van aangeven dat zij de eigenaar van vee waren. Oftewel, hiermee kon men aangeven dat deze dieren een specifieke eigenaar hadden.

Nu heeft het woord uiteraard een andere betekenis. De definitie van branding nu kan als volgt omschreven worden: Alle contacten en activiteiten met klanten om het merk anders in de markt te positioneren en die als doel hebben dat deze consumenten zich kunnen en willen identificeren met het merk.

Waarom is branding waardevol?

Om te begrijpen waarom branding waardevol is moet eerst gekeken worden naar wat het doet voor producten en diensten. Branding zorgt ervoor dat merken meer zijn dan een product of dienst. Het kan gezien worden als een onderdeel of instrument van marketing. Het doel is om bewust onderscheidend te zijn van concurrentie. En als het even kan ook uniek te zijn op de markt. Wat er vervolgens voor moet zorgen dat deze producten of diensten positief in beeld komen bij de gewenste doelgroepen.

Belangrijk is dat het iets zegt over de DNA van een bedrijf, en de mensen die er werken. Mensen praten over merken en vertellen over brands die zij waarderen of die dichtbij hen staan. Mensen dragen brands, luisteren naar brands, eten brands en zijn constant bezig zich te associëren met brands. Daarnaast overtuigen mensen elkaar waarom bepaalde brands goed zijn. Een bekend voorbeeld is mond-tot-mondreclame.

Dit is dus het beïnvloeden van beeldvorming. Waarbij een merknaam of logo een visueel element zijn. Het doel van de afzender is het creëren van een gewenst beeld om zo door middel van branding een gunstige positie te krijgen ten opzichte van concurrenten. De focus ligt vaak op een product of dienst. Als deze communicatie consistent en duidelijk is, dan weten klanten waar dit product of deze dienst voor staat en wat ze kunnen verwachten. Dit maakt het makkelijker om in te spelen op hun behoefte en wensen.

Voordelen en branding tips voor bedrijven:

  1. Beter beeld krijgen van merk en deze kunnen uitbreiden
  2. Stabiliteit in afzet en omzet (stabiel of groei)
  3. Beter inspelen op de markt en concurrentie
  4. Consumenten zijn bereid meer voor een merk dan voor een product te betalen (Prijs-premie)
  5. Beter kunnen beschermen van merken.

Voordelen en branding tips voor consumenten:

  1. Herkenbaarheid: Makkelijker vinden van producten of diensten naast ander aanbod, de concurrentie.
  2. Garantie: Bepaalde kwaliteiten snel kunnen herkennen bij diensten/producten.
  3. Onderscheiden: Beter zijn in een bepaalde categorie.
  4. Identiteit: versterken van het imago, persoonlijker maken.
  5. Esthetiek: producten of diensten ‘mooier maken’, van design tot communicatie (Hedonisme).




Merkstrategie

Een merk is dus iets anders dan een product. Bij branding wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde merkstrategie. Een product is alles dat kan worden aangeboden op de markt voor gebruik, aankoop of consumptie om een behoefte of wens bevredigen. Het kan een fysiek object zijn, maar ook een dienst, een plaats, een persoon of organisatie.

Merkgevoeligheid

Niet voor elk product of dienst is merkstrategie de beste keuze of oplossing. Het belangrijkste daarbij is de mate van merkgevoeligheid. Deze merkgevoeligheid bepaalt hoe belangrijk of zinvol branding voor een product of dienst is. Consumenten laten zich bij bepaalde producten of diensten meer beïnvloeden door merken dan bij andere. Er spelen hierbij twee belangrijke factoren:

  • Kan de consument zich goed identificeren met het merk?
  • Kan de consument het product vertrouwen?
  • Kan het voldoen aan hun verwachtingen vooraf?

Branding is voor lange termijn

Het opbouwen van een goede reputatie vergt veel tijd en energie. Er moet goed nagedacht worden over de juiste merkstrategie en hoe men zich op lange termijn wilt differentiëren van de concurrentie. Branding is een grote Investering, van research en development tot productie. Maar ook marketing en communicatie. Bedrijven als Coca-Cola zijn elke dag bezig met de ontwikkelingen in de markt en de kracht van branding.

Coca Cola staat bekend om goede branding en hun slogan 'Taste the feeling'
Coca-Cola staat bekend om hun branding en slogan: ‘Taste the feeling’.

Merkwaarde & vermogen

Voor de lange termijn van branding zijn ook de volgende 2 begrippen belangrijk:

  • 1) Merkwaarde (Brand Value): De toegevoegde waarde van het merk voor de consument. Bekendheid, kracht, kwaliteit en waarde vanuit de ogen van de consument m.b.t. het merk.
  • 2) Merk vermogen (Brand equity): De waarde uitgedrukt in geld. Brand value plus ontastbare zaken zoals kennis, netwerken, patenten en distributie.

Merkimago en merkidentiteit

Alles wat een merk doet, moet in lijn zijn met deze merkidentiteit. Branding heeft de identiteit van een merk als vertrekpunt. Oftewel de merkidentiteit. Van gedrag tot alle vormen van communicatie. Als een merk consistent is, conform de identiteit, dan kan dit leiden tot associates bij de doelgroep van merkimago (brand image) of merkidentiteit (brand identity).

Conclusie

Een sterk merk opbouwen kost tijd en energie. Veel werk en investeringen. Brand-management maakt het verschil. Alles dat ondernomen wordt om het merk te bouwen en te ontwikkelen. Van onderzoek tot strategie en communicatie. Dit doe je niet alleen, maar bij voorkeur in teamverband. En in samenwerking met alle betrokken partijen.

Bij ZORM helpen wij bedrijven graag verder met hun branding vraagstuk. Bekijk onze cases. Of neem contact op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De volgende stap
Ik hoop dat je het een interessant artikel vond. Vergeet deze dan niet te delen of sla het artikel op. Heb je hulp nodig bij jouw project? Stuur dan gerust een email!
rick van houten
Rick van Houten
Design & Branding expert
Share on facebook
Delen op Facebook
Share on twitter
Delen op Twitter
Share on linkedin
Delen op Linkedin
Share on whatsapp
Deel op Whatsapp