Wat is Affiliate marketing? En 5 stappen om te beginnen

affiliate marketing hoe begin je 5 stappen

Affiliate marketing betreft een marketingstrategie waarbij een merk of bedrijf personen die hun producten promoten, ook wel affiliates (partners) genoemd, beloont voor elke klant of verkoop die zij genereren door middel van hun eigen (marketing)inspanningen.

Bij Affiliate marketing promoot de affiliate de producten of diensten van het bedrijf bij zijn publiek of netwerk, met behulp van een unieke affiliate-link of trackingcode. Wanneer iemand op de affiliate-link klikt en een aankoop doet, ontvangt de affiliate een commissie of percentage van de verkoop.

Affiliate marketing is een populaire manier voor bedrijven om hun bereik en verkoop te vergroten door gebruik te maken van de netwerken en doelgroepen van anderen. Het wordt vaak gebruikt in combinatie met andere marketingstrategieën, zoals content-marketing of socialmedia marketing, om verkeer en verkoop te stimuleren. Gelieerde ondernemingen kunnen bloggers, influencers, makers van inhoud en andere personen of bedrijven met een online aanwezigheid zijn.

Wie zijn er betrokken bij affiliate marketing?

Bij affiliate marketing zijn twee partijen betrokken binnen een online marketingkanaal:

  1. Adverteerder (Webshop*)
  2. Affiliate (Publisher)

*Meestal een webshop

Adverteerder
en affiliate /  Publisher
Adverteerder en affiliate (Publisher) werken samen bij affiliate marketing.


Affiliate marketing is een online marketingmethode waarbij zowel adverteerders als partners voordelen halen uit specifieke handelingen die voortkomen uit reclame-inspanningen. Het is een tweezijdig werkend systeem. Het is belangrijk om op te merken dat deze handelingen niet noodzakelijkerwijs beperkt zijn tot productverkopen; andere veelvoorkomende handelingen zijn onder andere:

  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Aanvragen offerte
  • Downloaden van Whitepaper of brochure
Affiliate marketing - hoe werkt het. Gemaakt door ZORM.nl
Hoe werk Affilate Marketing © ZORM

Hoe functioneert affiliate marketing voor de adverteerder (webshop)?

Als adverteerder kun je je bereik naar potentiële klanten vergroten door je producten of diensten aan te bieden via andere websites, ook wel bekend als publishers of affiliates. Deze partners plaatsen jouw advertenties op hun eigen websites.

Beloning 

Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, wordt diegene doorgestuurd naar jouw website. Als dit uiteindelijk leidt tot een vooraf afgesproken actie, profiteert de publisher (en mogelijk het affiliate netwerk) mee. Met andere woorden, zij krijgen een beloning voor hun rol in de desbetreffende actie, zoals bijvoorbeeld een klein percentage van de verkoopprijs.

Het ‘no cure, no pay’ principe geldt hierbij. Je betaalt pas wanneer een publisher daadwerkelijk bijdraagt aan de actie. Dit verschilt dus van search engine advertising (SEA), waarbij je wel direct betaalt wanneer iemand op jouw advertentie klikt.

Voorbeelden van bekende affiliate netwerken

Vijf voorbeelden van bekende affiliate netwerken voor adverteerders in Nederland zijn onder andere:

Daarnaast zijn er ook ondernemingen met hun eigen affiliate programma, zoals:

No cure, no pay. Je betaalt pas wanneer een publisher daadwerkelijk bijdraagt aan de actie.

Voordeel van affiliate marketing

Hoe werkt affiliate marketing vanuit het perspectief van een publisher (affiliate)?

Een alternatieve aanpak is om zelf inkomsten te genereren door andere online platforms te assisteren bij hun transacties. In dit scenario fungeer jij als degene die reclame plaatst op je eigen website(s), blog of sociale mediaprofielen, waardoor je bijdraagt aan de activiteiten van andere websites. Zodra een succesvolle transactie plaatsvindt, ontvang je een commissie als beloning.

Voor bepaalde platforms vormt affiliate marketing zelfs hun kernactiviteit. Het voornaamste streven van deze platforms is dan om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken die interesse tonen in specifieke producten of diensten. Vervolgens verwijzen ze deze bezoekers door naar relevante websites. Deze affiliate platforms investeren vaak aanzienlijk in zoekmachineoptimalisatie (SEO) om zo prominent mogelijk aanwezig te zijn bij belangrijke zoekopdrachten.

Beginnen met Affiliate marketing (in 5 stappen)

  1. Kies een niche: Kies een niche waarin je geïnteresseerd bent en waar je kennis van hebt. Het kan bijvoorbeeld beauty, technologie of sport zijn.
  1. Zoek naar affiliate-netwerken: Zoek naar netwerken met affiliateprogramma’s, die producten of diensten aanbieden die gerelateerd zijn aan jouw niche. Je kunt zoeken op affiliate netwerken zoals Tradetracker, Awin of Daisycon.
  2. Selecteer producten: Selecteer producten of diensten die passen bij jouw niche en waarvan je denkt dat ze interessant zijn voor jouw publiek. Het is belangrijk om alleen producten te promoten waar je achter staat en die je zelf zou gebruiken.
  3. Promoot de producten: Promoot de producten of diensten op jouw website, blog of social media-accounts. Gebruik jouw unieke affiliate link zodat de verkopen die via jouw link komen, worden bijgehouden.
  4. Monitor jouw prestaties: Monitor jouw prestaties en optimaliseer jouw strategieën om meer verkopen te genereren. Analyseer welke producten het beste presteren en welke kanalen het meest effectief zijn om jouw publiek te bereiken.

Het is belangrijk om te onthouden dat affiliate marketing tijd kost om op te bouwen en dat het belangrijk is om eerlijk en transparant te zijn tegenover jouw publiek. Zorg ervoor dat jouw content van hoge kwaliteit is en dat je alleen producten promoot waar je achter staat.

Beginnen met Affiliate marketing in 5 stappen
Beginnen met Affiliate marketing in 5 stappen.


Conclusie: Is affiliate marketing interessant? 

Vanwege het ‘geen resultaat, geen kosten’-verdienmodel is affiliate marketing een uitstekend online marketingkanaal om te verkennen. Als het geen extra opbrengsten genereert, brengt het ook geen kosten met zich mee. Dit in tegenstelling tot andere vormen van online adverteren, zoals SEA (Google Ads, Bing Ads). Bij onjuiste configuratie van deze advertentieplatforms loop je het risico om aanzienlijke uitgaven te doen.

zoeken laptop
Is affiliate marketing interessant voor jou?
Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de eigenaar van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Foto van Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Nieuwe berichten
Goedkope hosting nodig?
Goedkope hosting nodig?
Onderwerpen