Wat doet een online marketeer? De 10 werkzaamheden

Online marketeer achter laptop

Een online marketeer is iemand die een product of dienst op het internet onder de aandacht brengt of verkoopt. Het vermarkten van een product of dienst heeft als doel om de verkoop te stimuleren. Alle online activiteiten van een bedrijf zijn hier onderdeel van. Andere namen voor een online markteer zijn: internet marketeer of digitaal marketeer.

De weerzaamheden en taken van een online marketeer kunnen erg verschillen en afwisselend zijn. Meestal is een online marketeer bezig met een van de domeinen binnen online marketing. Grote verschillen tussen online marketeer is dus gebruikelijk.

Online strategie

Bij de start van projecten begint een online markteer met het maken van een strategisch-plan, ook wel online strategie genoemd omdat het de inhoud bepaald van alle online kanalen. Om bepaalde doelstellingen te halen kan er worden samengewerkt met een bureau, specialist of freelancer. In het online strategisch-plan zitten een aantal onderdelen:

  • Doelgroep
  • Persona’s 
  • De doelstellingen
  • Aanpak per kanaal
  • Budget 
  • Samenwerking

Analyses en rapportages

Alle werkzaamheden moeten gemeten worden om zo data te analyseren, voor online marketeers is dat een cruciaal onderdeel. Het analyseren van alle inspanningen kan met tectische en operationele rapportages worden geaan. Deze helpen om het werk zo goed mogelijk te kunnen doen, en bepaalde veronderstellingen en aannames te toetsen. De rapportage moet de voortgang van de online doelstellingen van de organisatie weergeven, dit kan dan bijvoorbeeld gedeeld worden met management. Op basis van deze rapportages kan het management analyses doen en daar de bedrijfsvoering op aanpassen.

Conversie optimalisatie of CRO

Conversion Rate Optimization, oftewel CRO, is wat in het Nederlands conversie optimalisatie genoemd wordt. Het doel van CRO is om de conversie van een website te verbeteren. Vaak moet dan een grotere groep bezoekers van de website omgezet worden in betalende klanten. Maar een ander doel kan ook zijn dat meer bezoekers naar een website komen. Een conversie kan door bedrijf of organisatie zelf bepaald worden. Het kan ook waardevol zijn als een bezoeker waardevolle informatie wilt geven, zoals zijn of haar e-mailadres voor een nieuwsbrief of het downloaden van bijvoorbeeld een document.

Zoekmachine optimalisatie (SEO & SEA)

Beter online vindbaar worden als bedrijf of merk, dat is waar zoekmachine optimalisatie om gaat. Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is dan ook belangrijk voor elke website. Meestal gaat het beter vindbaar worden om Google, omdat deze verreweg de grootste zoekmachine is in Nederland. Een zoekwoorden analyse is daarbij vaak de eerste stap. Een volgende stap is dan het schrijven van de teksten, waarbij de juiste zoekwoorden in de teksten de essentie zijn van de tekst. Hierdoor kan een hogere ranking in de zoekmachine gerealiseerd worden.

De betalende versie van zoekmachine optimalisatie is Search Engine Advertising (SEA). Adverteren met een budget. Advertenties worden dan tegen betaling bovenaan weergegeven in de zoekresultaten van onder andere Google. De betaling kan weergave of per klik, en dus bezoek aan de website. Het wordt vaak gebruikt om snel resultaat te krijgen, dus in een relatief korte periode een snelle stijging van verkeer naar een website. Vaak wordt SEA ingezet voor de kortetermijn en SEO voor de langetermijn.

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO)
Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO)

Content management & website

Tegenwoordig is een online marketeer veel bezig met het verkeer naar de website. Door het inzetten van SEO en SEA, maar ook door te kijken naar welke pagina’s minder goed scoren en verbeterd kunnen worden. Het bezoeken van een pagina is het begin, een volgende stap is kijken hoe lang een bezoeker op een pagina is, en of deze niet direct weer de pagina verlaat. Het is dan uitzoeken wat zou kunnen werken, het maken van een nieuwe pagina, of kleine veranderingen zoals een andere titel voor de pagina, aansluitend zoekwoorden die beter scoren. Het is belangrijk om enige technische kennis te hebben van websites, hoe deze gebouwd zijn, maar belangrijker nog, hoe deze te beheren. Het is dus belangrijk om bekend te zijn met websites op basis van een contentmanagementsysteem (CMS).

Social media marketing

Een product of dienst onder de aandacht brengen, of vermarkten, op social media is social media marketing. Advertenties zijn meestal op Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube of Instagram. Maar ook in groeiende mate op platforms zoals TikTok en Snapchat. Het wordt steeds vaker ingzet als middel omdat het goed gericht ingezet kan worden op een specifiek kanaal voor een doelgroep naar wens. Dit wordt ook wel targetten genoemd.

E-mailmarketing

Een vorm van direct marketing is e-mailmarketing, hierbij worden berichten op maat gemaakt en persoonlijke e-mails naar de doelgroep verzonden worden. Door deze e-mails kan de doelgroep geïnformeerd worden over producten of diensten. Meestal gebeurd dit in de vorm van een mailinglijst voor de e-mailnieuwsbrief. In de e-mail kan allerlei informatie staan van productaanbiedingen en nieuws tot kortingen of andere informatie die mogelijk interessant is voor de doelgroep.

Marketing automation

Een vorm van e-mailmarketing is marketing automation. Processen van de e-mails zijn zoveel mogelijk geautomatiseerd bij marketing automation. Zo kan een bezoeker van bijvoorbeeld een download zijn e-mail achterlaten, waarna een reeks e-mails in gang gezet wordt om deze prospect (een potentiële klant) te begeleiden door de klantreis. Het idee van marketing automation is dat de juiste informatie op het juiste moment ontvangen wordt door iemand. En dat er tijd en energie bespaard wordt omdat er minder handmatig werk verricht hoeft te worden.

iemand die een email ontvangt op de smartphone.
Iemand die een email ontvangt op de smartphone.

Customer Relationship Management (CRM)

Het onderhouden van relaties met bestaande en voormalige klanten noemen we Customer Relationship Management (CRM). Een marketeer dat bezig is met CRM zorgt voor optimalisatie van dit progres. Is bezig met de strategie rondom CRM en kan dit vertalen naar andere marketing domeinen. Bij CRM is een goede samenwerking nodig met salsi, contentmarketing en andere specialismen. Het is belangrijk om dezelfde doelstellingen te hebben om zo de klantenrelatie te verbeteren.

E-commerce

Alle online verkoop van goederen, digitale producten en diensten valt onder E-commerce. De letterlijke vertaling van e-commercie is elektronische handel (ook wel digitale handel). Online is dit vaak in de vorm van een webwinkel. Een online marketeer die bezig is met e-commerce verbeterd de salesfunnel. Een salesfunnel is een marketingmodel dat het proces beschrijft waarbij potentiële klanten in een product of merk daadwerkelijk klant worden. Ook het verbeteren van zowel kleine als grote conversies. Maar het belangrijkste is genereren van nieuwe potentiële nieuwe klant, oftewel leads.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de eigenaar van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Nieuwe berichten
Goedkope hosting nodig?
Goedkope hosting nodig?
Onderwerpen