Waarom een blog + 3 belangrijke redenen

Het schrijven van een blog en 3 redenen.


Lees je ook regelmatig? Dan zou je het schrijven van een blog zeker een kans moeten geven. Ik zal je wellicht overtuigen met dit geschreven stukje.šŸ˜ƒ Want schrijven zal je op allerlei manieren vooruit helpen: In je vakgebied en een andere kijk op zaken.

We horen vaak dat we steeds minder boeken lezen, vooral jongeren. Tegelijkertijd zitten we steeds meer op onze telefoon. Enerzijds kijken we allemaal af en toe naar kattenfilmpjes, anderzijds zien we ook steeds meer informatieve video’s en lezen we meer artikelen en blogs. Dit is een mooie ontwikkeling, want kennis is nog nooit zo toegankelijk geweest.


Blogs schrijven

Een blog over schrijven. Tot nu toe schreef ik weinig ‘persoonlijke’ blogs, maar hanteer ik meestal een to-the-point en beschrijvende stijl. Maar omdat het onderwerp van deze blog over schrijven en dus blogs zelf gaat, lijkt het logisch om deze keer vanuit mijn perspectief als blogger te schrijven. Bovendien wil ik graag mijn motivatie toelichten, aangezien een blog aanzienlijke meerwaarde heeft.

Begin van mijn blog

Twee jaar geleden begon ik mijn eigen website te vullen met artikelen, oftewel een blog. Voorheen publiceerde ik op andere websites en op sociale media. Het is voor velen een behoorlijke drempel om te overwinnen. Er zijn talloze redenen te bedenken om niet te schrijven, of het schrijven van blogs uit te stellen. Aanvankelijk was het hoofddoel van mijn website vooral het delen van projecten en cases, en niet zozeer het delen van kennis, wat eigenlijk een mooie beschrijving is als we het over blogs hebben.

Het schrijven van blogs en redenen om te starten
Kennis was nog nooit zo toegankelijk.

Schrijven op andere websites

Het schrijven op andere websites en platforms is niet ideaal, omdat je simpelweg niet volledige controle hebt over over je artikelen op deze platforms. Daarnaast zijn de meeste van deze platforms sterk gericht op nieuwe content, waardoor jouw verhaal of blog snel naar de achtergrond verdwijnt. Er zijn ook tal van andere nadelen: een blog kan in een archief belanden of worden verwijderd vanwege opslag- of technische problemen.

Blogs = delen van Kennis

Het mooie van blogs is dat je op een eenvoudige manier je kennis kunt delen met de buitenwereld. Idealiter deel je jouw opgedane kennis met je doelgroep of potentiĆ«le klanten. Een bijkomend voordeel is dat je door erover te schrijven je eigen kennis uitbreidt of scherp houdt. Een informatieve video bekijken is goed, lezen over een onderwerp is beter, maar schrijven over een onderwerp is het beste. Want de kans is groot dat je, voordat je over een onderwerp schrijft, er grondig over hebt gelezen, het in de praktijk hebt toegepast, of aanvullende video’s hebt bekeken. Het herhalen, uitbreiden en samenvoegen van informatie om er vervolgens over te schrijven, vormt een prachtig eindpunt.

Schrijven van blogs - bloggen.
Schrijven over een onderwerp is het beste.

ā€œEen informatieve video bekijken is goed, lezen over een onderwerp is beter, maar schrijven over een onderwerp is het beste.ā€œ

Meerwaarde van een blog.

Groei

Afgelopen jaar hadden mijn blogs in totaal bijna een half miljoen weergaven op Google (477,000). Het aantal artikelen is nu nog maar 30. Er zijn bedrijven of professionals die er elke maand 30 blogs of meer schrijven. In het begin zou je dit zeker niet moeten doen, kwantiteit klinkt interessant maar belangrijker blijft het streven naar kwaliteit.
Ook zou je oudere artikelen kunnen verbeteren in plaats van elke keer een nieuw artikel te gaan schrijven. Bovendien worden websites met veel nieuwe artikelen vaak beheerd door meerdere schrijvers. Voor mij is schrijven tot op heden een manier om verschillende doelen te bereiken, voornamelijk deze drie:

  1. Nog beter worden in schrijven (Storytelling)
  2. Teksten optimaliseren voor meer websitebezoekers (Google) (SEO)
  3. Nieuwe technieken uitproberen en toepassen (CMS, HTML, etc.)

Voor veel andere websites vormt het schrijven van blogs een verdienmodel. Als bedrijf kun je jezelf goed profileren door blogs te schrijven over onderwerpen die interessant zijn voor de doelgroep.

Groeien met schrijven door te bloggen
Bijna een half miljoen weergaven op Google in een korte tijd.


De belangrijkste vraag:

Hoe begin je een blog?

Ik lanceerde mijn blog ongeveer twee jaar geleden, niet heel serieus, gewoon af en toe een artikel. En het fijne is: je hoeft geen goede schrijver te zijn. Gewoon beginnen met schrijven is juist de beste manier om beter te worden in schrijven. Klinkt natuurlijk vrij logisch. Waarschijnlijk lees en bekijk je al veel over bepaalde onderwerpen. Gebruik dit als basis voor je teksten en voeg je eigen ideeƫn eraan toe.

Mijn focus lag op artikelen over onderwerpen die in essentie begrijpelijk zouden moeten zijn voor vrijwel iedereen. Kennis dat je deels zo paraat hebt omdat je er al heel vaak over gelezen hebt.

Voorbeelden waar ik over schrijf:Ā 

Dit zijn vragen waar een breed publiek over het algemeen wel enige bekendheid mee heeft, maar vaak net niet tot in detail. Het zijn onderwerpen waar veelvuldig naar gezocht wordt en waar ik inmiddels door ervaring veel kennis over heb vergaard. Ondertussen heb ik met mijn blogs al zo’n half miljoen weergaven op Google over het afgelopen jaar.

Steeds meer professionals en bedrijven nemen het schrijven van blogs serieus. Het is een hele goede manier van contentcreatie. In een tijdperk waarin Google nog altijd heel belangrijk is, kun je hiermee bovendien veel nieuwe bezoekers naar een website krijgen.

Gedurende het afgelopen jaar is mijn blog steeds serieuzer geworden. Het schrijven van artikelen en het optimaliseren voor SEO vergen veel geduld, maar brengen ook voordelen met zich mee. En misschien wel het belangrijkste: Er is weinig dat meer voldoening geeft dan het delen van ervaringen en kennis!

Deze blog gaat grotendeels over de ervaring van Rick van Houten met het schrijven van blogs. Heb je hulp nodig met jouw content, blogs, social media of branding? Neem dan contact op!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de eigenaar van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Nieuwe berichten
Goedkope hosting nodig?
Goedkope hosting nodig?
Onderwerpen