Social media heeft in het dagelijks leven van bijna iedereen een belangrijke plek gekregen. Niet alleen voor jezelf, je vrienden en familie, maar ook voor je klanten.
Aanwezig zijn op social media heeft een aantal voordelen. Op basis van verschillende doelen kunnen deze gerealiseerd worden. Om beter inzicht te krijgen van de mogelijkheden zullen de volgende 4 hoofdstukken je zeker verder gaan helpen.
De 4 voordelen om social media te gebruiken als bedrijf:
- Iedereen is actief op social media
- Opbouwen van relaties op social media
- Interactie met klanten via social media
- Uitbreiden van marketingfunnel
We hebben vier kernpunten samengevat om je inzicht te verschaffen in wat je kunt verwachten, welk soort content je kunt delen voor verschillende doelen, en de voordelen van het hebben van een aanwezigheid op sociale media.
1) Iedereen is actief op social media
Dit is de ideale plek online om op een leuke manier top of mind te blijven bij jouw klanten en zelfs nieuwe mensen aan te trekken die interesse hebben in jouw merk. Hier kun je dus ook jouw doelgroep vinden.
Extra merkbekendheid
Je kunt allerlei boeiende content delen over jouw bedrijf om ervoor te zorgen dat mensen je niet vergeten, dit worden ook wel touchpoints genoemd. Tevens kun je nieuwe mensen bereiken door relevante hashtags te gebruiken die gerelateerd zijn aan jouw branche, product of specifieke bericht. Op deze manier vergroot je je netwerk en zorg je voor extra (gratis) merkbekendheid. Het blijft een uitdaging om zonder budget (organisch, dus niet-betaald) nieuwe mensen te bereiken. Als je overweegt om een nieuwe markt te betreden, kun je altijd nog beslissen om op social media wel een budget te gebruiken (met ads, oftewel adverteren).
Doelgroepen
Als je ervoor kiest om te adverteren op sociale media, is het handig om te weten dat je gebruik kunt maken van geavanceerde doelgroepsegmentatie. Aangezien mensen op sociale media voornamelijk foto’s en video’s bekijken die gerelateerd zijn aan hun interesses, hobby’s en andere zaken, kunnen de algoritmes van deze platforms goed inschatten wat iemand leuk vindt en wat niet. Hierdoor kun jij precies de mensen bereiken die interesses of hobby’s hebben die aansluiten bij jouw producten. Onthoud wel dat wanneer je adverteert op platformen zoals Instagram en Facebook, mensen door een grote hoeveelheid van content scrollen, waaronder kattenvideo’s. Dit betekent dat een luchtige toon in jouw verhaal zeker op zijn plaats is. Voorbeelden van bedrijven die dit succesvol doen zijn BOL en Coolblue. Een voordeel van luchtige, en dus grappige content, is dat deze content ook weer gedeeld worden door de doelgroep zelf binnen hun netwerk.
2) Opbouw van relaties via Social media
Persoonlijke connectie tussen mensen en een merk of bedrijf is van groot belang. De kans op aankopen neemt toe wanneer mensen deze persoonlijke connectie ervaren. Sociale media bieden de ruimte om een band op te bouwen met jouw klanten. Dit kan onder andere door de mensen achter jouw bedrijf te laten zien, interessante kijkjes achter de schermen te geven en je klanten te bedanken.
Persoonlijk
Door te laten zien hoe bijvoorbeeld de werkomgeving eruitziet, hoe jullie pakketten worden ingepakt, of hoe jullie vrijdagmiddagborrel eruitziet, maak je van een statisch bedrijf een organisatie met echte mensen. Dit zorgt ervoor dat mensen zich eerder kunnen identificeren met jouw bedrijf en een band voelen met de personen achter het logo.
Sociale platformen lenen zich ook uitstekend om aspecten te tonen die voor jou als ondernemer wellicht dagelijkse kost zijn, maar die voor buitenstaanders vernieuwend en interessant zijn. Zo krijgen jouw volgers het gevoel dat ze een uniek kijkje krijgen in jouw wereld, een speciale ervaring. Tegelijkertijd benadruk je jouw expertise en autoriteit in jouw vakgebied door kennis te delen.
Connectie
Het is vanzelfsprekend belangrijk om jouw doelgroep en het niveau van professionaliteit in jouw branche in gedachten te houden. Op deze manier kun je zelf, of met de hulp van een professional, de juiste balans vinden in jouw sociale media uitingen. Verlies echter niet uit het oog dat mensen vaak de voorkeur geven aan een persoonlijke connectie met een bedrijf boven een zakelijk en statisch verhaal zonder persoonlijkheid.
Interactie met klanten via Social media
Sociale media draaien om echte mensen en de verbindingen tussen hen. Deze platforms dienen als ontmoetingsplaatsen om kennis, advies, informatie en meer te delen. Een goed voorbeeld hiervan is LinkedIn, vooral relevant voor B2B-contacten, waarbij elke post een kleine gemeenschap vormt van mensen die ideeën, meningen of andere interessante reacties delen en hierop reageren.
Contact met doelgroep
Dit betekent dat dit de plek is waar jij in contact kunt komen met jouw doelgroep. Hier kun je zelf invulling aan geven. Bijvoorbeeld, je kunt jouw volgers laten meebeslissen over wat zij graag willen zien in een nieuw product (denk aan acties van frisdrankmerken waarbij je een prijs kunt winnen als je een nieuwe smaak voorstelt). Op deze manier betrek je mensen actief bij jouw merk en maken ze zich nieuwsgierig naar welk nieuw product je uiteindelijk gaat aankondigen. Als je een winkel hebt waar mensen vaak terugkomen, kun je hen aanmoedigen om productfoto’s te delen met een specifieke hashtag in ruil voor korting op hun volgende aankoop. Hiermee creëer je gratis influencer-reclame (wat erg waardevol is, omdat mensen het meest geneigd zijn om de mening van iemand binnen hun netwerk te accepteren).
Analyseren van content
De mogelijkheden zijn eindeloos. Vergeet niet dat het zeker geen schande is om af en toe bij concurrenten te kijken, het is zelfs belangrijk, dit wordt ook wel concurrentieanalyse genoemd. Kijk met name bij diegenen die het beter doen dan jij, als ze er al zijn.
Tot slot is het ook voor jou als ondernemer enorm interessant om te ontdekken welke berichten jouw doelgroep het meest waardeert. Als een bericht bijvoorbeeld veel interactie genereert, is het nuttig om de elementen die je hebt gebruikt (van afbeeldingen tot tekst) te analyseren en te begrijpen waarom deze content zo goed werd ontvangen. Dit stelt je in staat om op een kosteneffectieve manier beter bekend te raken met jouw doelgroep.
Uitbreiden van marketingfunnel
De marketingfunnel omvat het proces van kennismaking met jouw merk tot aan aankoop en klantbinding. Sociale media platforms bieden een uitstekende gelegenheid om zowel je naamsbekendheid te vergroten als directe verkopen te realiseren.
Relevante hashtags
Zoals eerder genoemd, kun je door het gebruik van relevante hashtags een nieuw publiek bereiken dat geïnteresseerd is in de onderwerpen die je behandelt. Bijvoorbeeld, wij maken vaak gebruik van hashtags zoals #Ondernemer en #OnlineMarketing, omdat de informatie die we delen vooral interessant is voor MKB’ers en mensen met interesse in online marketing. Ook door gerichte advertenties op sociale media platforms kun je, met de juiste inhoud en targeting, kosteneffectief een groot aantal potentiële klanten bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Je kunt je producten of diensten direct presenteren en aantrekkelijke afbeeldingen tonen om potentiële klanten vertrouwd te maken met jouw unieke aanbod, en zelfs directe verkopen te stimuleren.
Aanvulling op de marketingmix
Zodoende vormen sociale media een waardevolle aanvulling op de marketingmix, met mogelijkheden die traditionele media niet kunnen bieden. Het is niet nodig om direct je andere marketinginspanningen stop te zetten om hierin te investeren, maar het is zeker de moeite waard om het uit te proberen en te zien welke resultaten je boekt. Het is mogelijk dat jouw aanbod uitstekend geschikt is voor sociale media campagnes en dat je via deze platforms een geheel nieuwe doelgroep kunt aanspreken.
Marketingfunnel. Van kennismaking tot klantbinding.