Enexis

Krachtige visuals en infographics

enexis-logo-2

 

De energietransitie is in volle gang en de netbeheerders van Enexis werken hard aan het energiesysteem van de toekomst. Enexis vroeg ZORM om door middel van storytelling krachtige visuals, infographics en grafieken te maken die dit verhaal naar de media kunnen communiceren.

Enexis verzorgt de distributie van energie in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland. Enexis is voortgekomen uit onder andere Essent, en heeft zo’n 5000 werknemers en 5,2 miljoen klanten-aansluitingen. Door de energietransitie is de vraag en de druk op het net nog nooit zo groot geweest. Er verandert een hoop. Om iedereen mee te nemen in dit verhaal en bewust te maken zijn er infographics, rapportages en presentaties gemaakt.

 

Producten
Resultaat

Een boodschap vertalen naar online- en offline-communicatie-middelen die de  kernboodschap inzichtelijk maken. Betere bewustwording bij de doelgroep.

 

Onze oplossing

Enexis staat voor een uitdaging. De branche waarin Enexis zich bevindt staat voor een grote klus door de energietransitie. Het netwerk moet de komende jaren in recordsnelheid uitgebreid en aangepast worden. Omdat veel mensen binnen de doelgroep hier niet van op de hoogte zijn en met name de politiek beter geïnformeerd moet worden was dit een belangrijk project. Om dit voor elkaar te krijgen werd in kaart gebruikt welke informatie het meest belangrijk is, en hoe dit terug komt in een communicatieplan. Deze werd vervolgens vertaald naar diverse communicatiemiddelen. ZORM begon met een een kwalitatief onderzoek om data te verzamelen.

 

De gegevens die nodig zijn om een compleet verhaal te vertellen voor de doelgroep zijn eerst in kaart gebracht. Vervolgens is onderzocht hoe deze het beste gevisualiseerd kunnen worden. Tijdens de uitwerking is intensief samengewerkt met Enexis, zodat er geen verrassingen waren bij oplevering van alle producten. Er is bij de uitwerking goed gelet op de indeling en invulling van alle communicatiemiddelen, zodat de doelgroep deze zou begrijpen. Uiteindelijk zijn de eindproducten zowel online, op de website, als offline in de media gepubliceerd.

Dankzij ZORM hebben we de doelgroep weten te benanderen met communicatiemiddelen die goed aansluiten op onze boodschap. Een succesvolle campagne.

Jan - Enexis

De resultaten

Met hulp van ZORM weet Enexis hun verhaal te vertellen en te vertalen naar een heldere boodschap voor de doelgroep. Hierdoor steeg het draagvlak voor de werkzaamheden van Enexis. En op deze manier kunnen zij meer vertrouwen krijgen van de doelgroep. De naamsbekendheid van Enexis werd vergroot en men krijgt een beter inzicht wat Enexis voor het netwerk en de doelgroep doet.

Uit verschillende peilingen bleek dat de eindproducten uitsluitend positief ontvangen werden door de doelgroep. De politiek heeft hierdoor ook meer aandacht voor de energietransitie. 

Rick van Houten

Meer weten?

Wil je weten hoe we jouw organisatie of merk verder kunnen helpen?
Neem dan contact op met Rick.