Grafisch ontwerp of kortweg ontwerp (design in het Engels) is niet hetzelfde als branding. Ook logo-ontwerp is anders dan grafisch ontwerp. Een logo is onderdeel van een huisstijl. De huisstijl van een merk of bedrijf is de visuele identiteit, deze bestaat uit een logo, maar ook de letters en kleuren. Dit worden ook wel de grafische elementen genoemd.
Het komt voor dat de termen “ontwerp” en “branding” als synoniem gebruikt worden. Maar het zijn verschillende processen, ook al zijn ze wel met elkaar verbonden, en is er dus wel sprake van een samenhang. Het is dus zo dat de termen met elkaar moeten samenwerken. In het kort kun je zeggen dat ontwerp het visueel maken van een bedrijf of merk is, waarbij branding het proces van de merkontwikkeling is. Branding is ook het gevoel dat mensen krijgen bij het denken aan een bedrijf of merk.
Ontwerp
Het ontwerpen van een logo of huisstijl, is het ontwikkelen van grafische elementen. Herkenbare visuele onderdelen van elk bedrijf of merk. Een logo noemen we ook wel het gezicht van een bedrijf of merk. In een markt met concurrenten is het belangrijk om een bedrijf of merk te onderscheiden. Een voorbeeld is het logo-ontwerp van Starbucks, een bekend beeldmerk onder de luxere koffiemerken. Het ontwerp bestaat uit een vrouw, zeemeermin, met een groene achtergrond. Het kan met of zonder merknaam gebruikt worden omdat het al een dusdanig bekend beeldmerk is.
Branding
Als mensen een bepaald gevoel, idee of beeld hebben bij het nadenken over het bedrijf of merk, spreek je van branding. Dit kunnen de producten zijn, maar ook de activiteiten of diensten. Het speelt in op de emotie van de waarnemer, en beïnvloed zijn of haar gedachten. Alle contactpunten tussen een merk en een persoon moet er dan aan gedacht worden. Dus niet alleen een logo ontwerp of merknaam, maar ook alle producten, communicatiemiddelen en visuele elementen.
Volgende stap
Bij ZORM helpen we bedrijven graag verder met grafisch vormgeving en branding. Benieuwd naar voorbeelden of hulp nodig? Bekijk onze cases. Of neem contact op.