Ontwerp en branding, de betekenis en verschillen

Ontwerp en branding voor een bedrijf of merk. Van een logo of merkgevoel ontwikkeling.

Grafisch ontwerp of kortweg ontwerp (design in het Engels) is niet hetzelfde als branding. Ook logo-ontwerp is anders dan grafisch ontwerp. Een logo is onderdeel van een huisstijl. De huisstijl van een merk of bedrijf is de visuele identiteit, deze bestaat uit een logo, maar ook de letters en kleuren. Dit worden ook wel de grafische elementen genoemd.

Het komt voor dat de termen “ontwerp” en “branding” als synoniem gebruikt worden. Maar het zijn verschillende processen, ook al zijn ze wel met elkaar verbonden, en is er dus wel sprake van een samenhang. Het is dus zo dat de termen met elkaar moeten samenwerken. In het kort kun je zeggen dat ontwerp het visueel maken van een bedrijf of merk is, waarbij branding het proces van de merkontwikkeling is. Branding is ook het gevoel dat mensen krijgen bij het denken aan een bedrijf of merk.

Ontwerp

Het ontwerpen van een logo of huisstijl, is het ontwikkelen van grafische elementen. Herkenbare visuele onderdelen van elk bedrijf of merk. Een logo noemen we ook wel het gezicht van een bedrijf of merk. In een markt met concurrenten is het belangrijk om een bedrijf of merk te onderscheiden. Een voorbeeld is het logo-ontwerp van Starbucks, een bekend beeldmerk onder de luxere koffiemerken. Het ontwerp bestaat uit een vrouw, zeemeermin, met een groene achtergrond. Het kan met of zonder merknaam gebruikt worden omdat het al een dusdanig bekend beeldmerk is.

Logo ontwerp van Starbucks. Een merk met een sterke branding strategie
Logo ontwerp van Starbucks. Een merk met een sterke branding strategie.

Branding

Als mensen een bepaald gevoel, idee of beeld hebben bij het nadenken over het bedrijf of merk, spreek je van branding. Dit kunnen de producten zijn, maar ook de activiteiten of diensten. Het speelt in op de emotie van de waarnemer, en beïnvloed zijn of haar gedachten. Alle contactpunten tussen een merk en een persoon moet er dan aan gedacht worden. Dus niet alleen een logo ontwerp of merknaam, maar ook alle producten, communicatiemiddelen en visuele elementen.

Volgende stap

Bij ZORM helpen we bedrijven graag verder met grafisch vormgeving en branding. Benieuwd naar voorbeelden of hulp nodig? Bekijk onze cases. Of neem contact op.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de eigenaar van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Foto van Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Nieuwe berichten
Goedkope hosting nodig?
Goedkope hosting nodig?
Onderwerpen