Merk ontwikkelen – Hoe werkt het?

Merk ontwikkeling

Om een merk neer te zetten die zo krachtig mogelijk is, moet de kern van een merk of organisatie helder in beeld komen. Het is belangrijk om een duidelijke identiteit te hebben voor de communicatie met de doelgroep. Het startpunt en het doel van merkontwikkeling: Hoe moet merkontwikkeling aangepakt worden? En waar begin je bij het ontwikkelen van een merk?

Elk merk en elke organisatie heeft een identiteit, ook wel karakter genoemd. Op basis van het gewenste of bestaande karakter wordt een merk gecreëerd. Maar dit kan ook op basis van een verhaal. Een merk is het gezicht van een organisatie, dat zichtbaar en voelbaar is voor de buitenwereld. Het zichtbare onderdeel bestaat uit een huisstijl waaronder een logo. Wat onderdeel van de huisstijl is zijn: typografie, kleurgebruik en andere visuele elementen zoals vormen. Het doel is om een merk te ontwikkelen dat succesvol is, maar ook duurzaam, en dus langere tijd mee kan gaan. De merkstrategie moet ervoor zorgen dat het merk beter presteert.

Wat onderdeel van de huisstijl is zijn: typografie, kleurgebruik en andere visuele elementen zoals vormen.
Onderdeel van de huisstijl: typografie, kleurgebruik en andere visuele elementen zoals vormen.

Naamsbekendheid

Als je op straat mensen vraagt een willekeurige bouwmarkt te noemen zullen ze snel Praxis of Gamma zeggen. Bij supermarkten denk je al gauw aan merken als Albert Heijn en Jumbo en bij bier Heineken en Amstel. Het zijn merken waar mensen als eerst aan denken bij bepaalde branches. Een merk ontwikkelen is hard werken, maar op de lange termijn werpt het zijn vruchten af. Een goede strategie en veel geduld is hierbij belangrijk.

Elke ondernemer begrijpt dat naamsbekendheid essentieel is. Dit omdat consumenten elke dag beslissen welke merken ze kopen. Het merk waar als eerste aan gedacht wordt wordt vaak als eerste benaderd. Daarom is het belangrijk om een merk te ontwikkelen, hoe krijg je de consument zo ver dat hij of zij als eerste aan jouw merk denkt.

Naamsbekendheid: Bij supermarkten denk je al gauw aan merken als Albert Heijn en Jumbo.

Naamsbekendheid: Supermarkten als Albert Heijn en Jumbo.

Begin met jouw merkstrategie

Heb je hulp nodig bij de ontwikkeling van jouw merk? Of heb je duidelijkheid nodig bij jouw merk? Of je nou een grote of kleine organisatie hebt, of in de beginfase zit, bij ons kun je terecht voor hulp bij het ontwikkelen van merken.

Het creëren van een nieuw merk kan een zoektocht zijn. Het is belangrijk om een plan te hebben en om te weten hoe het proces eruit kan of moet zien. Uiteindelijk moet een verhaal of merk omgezet kunnen worden naar een huisstijl. Neem contact op met ons en kom erachter hoe wij jouw kunnen helpen met je merkontwikkeling. Bekijk ook onze projecten of neem direct contact op. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de eigenaar van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Picture of Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Nieuwe berichten
Goedkope hosting nodig?
Goedkope hosting nodig?
Onderwerpen