fotografie zorm

Een goede huisstijl is bepalend voor uw succes

Als organisatie wilt u een zo goed mogelijke indruk maken bij je doelgroep. U wilt namelijk een band opbouwen met uw doelgroep en dat doet u door middel van het creëren van een imago waar uw doelgroep zich bij thuis voelt. Een goede uitstraling, welke teweeg wordt gebracht door middel van de huisstijl, is daarbij belangrijk. Maar waar moet u op letten bij het ontwikkelen van een goede huisstijl? Allereerst kijkt u naar de missie en visie van het bedrijf.
“Als u niet weet wie u bent en wat u wilt uitdragen dan is het ook heel lastig om een identiteit te ontwikkelen en uit te dragen.”


Kleuren

De kleur die u kiest voor uw identiteit is uiterst belangrijk. Kleur communiceert, we koppelen er waardes aan en ze roepen bepaalde gevoelens en associaties op. Maar kleuren zijn ook cultuur-tijds-en plaats gebonden, denk hierbij bijvoorbeeld aan China waar de familie van een overledene witte kleding draagt in plaats van zoals wij dat in Nederland kennen; zwart. Of bijvoorbeeld de kleur groen welke in Engeland staat voor jaloezie (denk bijvoorbeeld aan de slogan ‘to be green with envy’) waar dit in Nederland staat voor hoop, groei en toekomst.

fotograaf zorm

Typografie

Bij typografie komt veel kijken en veel mensen doen typografie dan helaas ook te kort. Al eens gehoord van woorden zoals interlinie, spatiëring of zelfs cursief, schreefloze letters of juist letters met schreef? Het zijn allemaal zaken waar je goed over moet nadenken als je bezig gaat met tekst. Op het gebied van internet is typografie 1 van de bouwstenen van een goed ontworpen website. Het is dan ook belangrijk om bij het ontwikkelen van de huisstijl goed na te denken over lettertypes. Een lettertype moet zowel online als offline bruikbaar zijn, wat betekend; websafe. En lang niet alle lettertypes zijn dat. Daarnaast moet je bedenken dat de regels voor online en offline gebruik van fonts ook anders zijn. Zo telt dat voor online tekst je beter een schreefloze letter kunt gebruiken (sans serif) dan letters met schreef (serif). Offline geldt hiervoor precies het tegenovergestelde. Daarnaast moet je nadenken over het lettertype dat je voor de koptekst wilt gebruiken en welke je voor de platte tekst (leestekst) wilt gebruiken.


Logo

We komen ze helaas nog regelmatig tegen; webwinkels die hun logo van een stock-site hebben afgehaald. Het belang van een goed logo moet echter niet worden onderschat. Immers we krijgen bij namen zoals Apple, Microsoft of Google niet voor niets meteen het logo in ons hoofd. Branding (het opbouwen van een identiteit) is uiterst belangrijk, ook voor de kleine-tot-middelgrote speler. En laat alsjeblieft niet je neefje die over een illegale versie van Photoshop beschikt je logo maken. Een goed logo is opgemaakt vanuit een vector-formaat en wordt gemaakt door een professionele designer. Bij het ontwikkelen van een goed logo moet je nadenken over het kleurgebruik, de lettertypes welke bij jouw identiteit passen en het beeldmerk wat jouw merk moet presenteren. Daarnaast is het van belang dat je logo zo simpel mogelijk is ontworpen zodat je klanten je logo gemakkelijk onthouden.

Terug naar Home