Hoe bouw je met contentmarketing een sterk merk?

pexels-judit-peter-1766604

Om potentiële klanten te bereiken en aan een bedrijf te binden is contentmarketing bedacht. Ook om het converteren en behouden van klanten is het belangrijk. Omdat mensen specifieke content zoeken is contentmarketing vaak waardevolle content. Het verschil met bijvoorbeeld advertenties is dat contentmarketing beter inspeelt op wat waardevolle content is voor mensen.

Wat is contentmarketing?

Volgens het Content Marketing Institute (CMI) is contentmarketing een marketingtechniek voor het creëren en distribueren van relevante en waardevolle inhoud om een ​​duidelijk omschreven doelgroep aan te trekken en te verwerven, met als doel een winstgevende handeling van de klant te stimuleren.

De techniek van contentmarketing draait om het creëren en delen van waardevolle content voor een specifiek omschreven doelgroep. Het doel is om deze doelgroepen te binden aan een merk of product, of ze te behouden en te converteren.

Mensen zoeken specifieke content, contentmarketing
Mensen zoeken specifieke content.

Voorbeelden van concentmarketing

Voor contentmarketing kun je allerlei type content inzetten, van tekst tot afbeeldingen en video’s. Het verschilt per doelgroep en situatie wat het beste werkt. Een bekend voorbeeld van geschreven content zijn blogs. Maar denk ook aan de volgende onderdelen:

Bekende voorbeelden van content:

  • Blogs
  • Video’s
  • E-books
  • infographics
  • Animaties
  • Templates
  • Podcasts

Er zijn nog veel meer soorten content. Maar het is niet zo hoe meer soorten, hoe meer bereik. In het algemeen kan de meeste impact gemaakt worden door te focussen op twee of drie formats.

Contentmarketing is bloggen

Onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn contentmarketing en het schrijven van teksten, vaak bloggen. Maar het beginnen van een blog is niet per se nodig. Het is dus afhankelijk van de doelstelling en doelgroep waar je succesvol mee kunt zijn.

Veel bedrijven aarzelen om te beginnen met contentmarketing, omdat ze denken dat er dan heel veel blogs geschreven moeten worden, maar dit hoeft niet. Video’s zoals introductiefilms kunnen ook waardevol zijn voor de doelgroep, en dus een goede keuze en investering.

Concentmarketing en SEO

Men denkt soms dat concentmarketing hetzelfde is als SEO. Vaak wordt het gecombineerd, maar goede content is niet afhankelijk van zoekmachineoptimalisatie zoals bij SEO wel het geval is. Vanzelfsprekend is goede content wel nodig voor een goede ranking bij bijvoorbeeld Google. Maar SEO is maar één kanaal of middel om mensen naar de content te leiden. Door bijvoorbeeld te adverteren op Social media kan de doelgroep heel gericht benaderd worden. Dan begint vaak de funnel, een denkbeeldige trechter, die bezoekers van A tot B moet laten doorlopen tot er een conversie plaatsvindt.

Customer journey

Bij het maken van content is de customer journey ook een belangrijk onderdeel. Je kunt de doelgroep indelen in 4 fasen:

  • See-fase
  • Think-fase
  • Do-fase
  • Care-fase

STDC-model
Het STDC-model

Volgens het See-Think-Do-Care-model kun je door bewust te zijn van de fase waarin de doelgroep of het publiek zich bevindt, betere content maken en aanpassen op de wensen en vragen. Door gebruik te maken van een marketing funnel is het mogelijk doelgericht relevante informatie aan de website toe te voegen.

Bij ZORM helpen wij bedrijven graag verder met hun contentmarketing. Opzoek naar voorbeelden of hulp? Bekijk onze cases. Of neem contact op.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de oprichter van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Recente berichten