fotografie zorm

De enorme meerwaarde van professionele afbeeldingen voor een website

Het eerste wat bezoekers van een website zien
Iedereen maakt tegenwoordig wel eens een foto. Of het nu op vakantie is of achter in de tuin, mooie momenten worden vastlegt met de camera. Mooie momenten geven namelijk een fijn gevoel die dankzij een foto herbeleeft kunnen worden. Voor bedrijven zijn goede foto’s ook belangrijk. Want goede foto’s trekken de aandacht van de kijker. Dit geldt ook voor slechte foto’s maar dan is het aandacht met een veelal negatief effect. Iets wat niemand wilt maar helaas nog vaak voor komt. Maar door er aandacht aan te besteden en de juiste keuzes te maken, is het te voorkomen.

Sinds het bestaan van websites is het al zo dat foto’s een belangrijke rol spelen. Omdat de foto op een website vaak direct de aandacht van de bezoeker van een website trekt. Als deze dus niet aansprekend is of niet het juiste gevoel overbrengt kan de bezoeker van een website binnen een splitsecond weer vertrekken. Het is eigenlijk net zoals de cover van een magazine of tijdschrift, deze moet opvallend zijn omdat dit het eerste is wat men ziet. Zeker nu tegenwoordig alles snel en haastig gaat is het belang van aansprekende foto’s en afbeeldingen alleen maar belangrijker. Voor succesvolle websites is het dus een must om hier goed over na te denken.

Zichtbaar en vindbaar
Hoge kwaliteit foto’s of afbeeldingen toevoegen aan de hoofdpagina of subpagina’s zoals nieuwsartikelen maken een website niet alleen mooier maar het maakt deze ook beter vindbaar voor een zoekmachine zoals Google. Wat een zoekmachine zal artikelen of pagina’s op basis van bronteksten, die ook in afbeeldingen zitten, beter indexeren. Het is daarom slim om een zogeheten alt-tekst toe te voegen aan afbeeldingen. Dit zorgt vanzelfsprekend voor een mogelijke betere ranking in zoekmachines. Er is geen standaard of richtlijn voor hoeveel foto’s of afbeeldingen gebruikt moeten worden, aangezien elk bedrijf en elke branche uniek is. Hier moet dus op worden gelet in de ontwerpfase. Het advies is dan ook om afbeeldingen te gebruiken die aansluiten op het gevoel dat overgebracht moet worden. Een verkeerde keuze hierin kan een negatief effect hebben, het is daarom om ook verstandig vooraf de afbeeldingen in het ontwerp te testen onder een kleine of grote testgroep. De foto’s zouden bijvoorbeeld getest kunnen worden bij familieleden of vrienden om te kijken hoe deze reageren op de afbeeldingen in het ontwerp en wat voor gevoel zij krijgen van de afbeeldingen los en binnen het ontwerp.
“Het heeft een dubbel voordeel. Maak de website niet alleen mooier, maar ook beter vindbaar.”


Gebruik maken van stockfoto’s

De meest gebruikelijke en gemakkelijke manier om aan goede foto’s of afbeeldingen te komen is om gebruik te maken van stockfoto’s. Er zijn vrij veel sites beschikbaar waar professionele afbeeldingen gratis te gebruiken zijn of dat deze beschikbaar zijn voor een laag tarief. Als via deze site een geschikte foto of afbeelding gevonden wordt kan deze ook nog bewerkt worden indien wenselijk. Om een beeld te krijgen van welke websites populair zijn als het gaat om gratis stockfoto’s en afbeeldingen is er een overzicht gemaakt. Let wel op dat de meeste sites een deel gratis foto’s en afbeeldingen hebben maar vaak een groter gedeelte waarvoor betaald moet worden per item of in de vorm van een abonnement.

Populaire stockfoto websites zijn:

  • Pexels.com
  • - Meer dan 40,000 gratis foto’s. Commercieel te gebruiken zonder toestemming.
  • Stocksnap.io
  • - Meer dan 15,000 gratis foto’s. Commercieel te gebruiken zonder toestemming.
  • Pixabay.com
  • - Meer dan 5,000 gratis foto’s. Optie tot extra commerciële foto’s tegen kleine vergoeding.
  • Unsplash.com
  • - Meer dan 10,000 gratis foto’s met artistieke invalshoek. Optie om de uploader te bedanken.
  • Picjumbo.com
  • - Meer dan 1,000 gratis foto’s met een grappige artistieke stijl.
  • Gratisography.com
  • - Meer dan 1,000 gratis foto’s met een grappige artistieke stijl.
fotograaf zorm

GEBRUIK MAKEN VAN EIGEN FOTO’S

Indien er een budget is, veelal bij een groot project, is het bij bedrijfswebsites aangeraden om te kiezen voor foto’s gemaakt door een professionele fotograaf. Hiermee kan een exclusiviteit gewaarborgd worden, geen concurrent die dezelfde foto’s of afbeeldingen heeft dan. Om het bedrijf of merk zo te onderscheiden van de rest. Het perfecte plaatje dat precies past bij de tekst en dus de boodschap is goud waard. Met behulp van een fotograaf kunnen ook bedrijfsprocessen in beeld worden gebracht en kunnen medewerkers op een professionele manier op de foto gezet worden. Hiermee straalt de professionaliteit van de organisatie uit over de gehele breedte. Bewezen is dat klanten eerder overgaan tot aankoop, wanneer ze direct een gezicht zien bij het product of dienst. Men kan zich dan beter identificeren met het bedrijf. Maar of er nou gekozen wordt voor eigen foto’s of stock-fotografie, de kwaliteit moet altijd hoogwaardig zijn en passend bij de rest van de content. Het moet aansluiten op de boodschap en indien mogelijk een persoonlijke twist hebben.


Ook een website laten maken met goede fotografie?

Doordat wij veel ervaring hebben met het bouwen van onder andere websites op maat, helpen we onze klanten altijd snel en efficiënt online! Wij zorgen ervoor dat het maximale rendement uit een website gehaald wordt. Bekijk voorbeelden van projecten op de homepagina. Wij helpen bedrijven graag verder, neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen!



Neemt contact op met ZORM

Contact Terug naar Home