FC Groningen
Grote prijs na maken ontwerpen

FC Groningen is de voetbalclub uit de stad Groningen. De club wordt ook wel de Trots van het Noorden genoemd. Het merk FC Groningen heeft een hoge naamsbekendheid in Nederland. Mede omdat de club een groot bereik heeft met een brede doelgroep, ook wel de doorsnee van de maatschappij genoemd. Omdat FC Groningen veel in de schijnwerpers staat is hun imago en uitstraling daarom extra belangrijk.
De voetbalclub is één van tien grootste sportorganisaties in Nederland en is constant opzoek naar manieren om het merk FC Groningen en al haar communicatiemiddelen professioneler te maken. Aan de hand van feedback van de achterban van FC Groningen over de uitstraling van de oude grijze spelersbus is de club opzoek gegaan naar een geschikte ontwerper voor het nieuwe ontwerp. Want het is meer dan zomaar een vervoersmiddel, het kan gezien worden als visitekaartje van de club. FC Groningen schreef een ontwerpwedstrijd uit, vervolgens keek een deskundige jury naar de inzendingen. Tot slot mochten alle supporters stemmen en koos men ons ontwerp.
Producten
- Concept ontwikkeling
- Stijldocument
- Ontwerp vervoersmiddel
- Sterk communicatiemiddel
Resultaat
Stijging merkbeleving bij de doelgroep van FC Groningen. Motiveren van eigen personeel. Ontwikkelen van een sterk en herkenbaar communicatiemiddel.

Onze oplossing
We hebben goed gekeken naar wat de achterban van FC Groningen belangrijk vindt. En aan welke eisen het ontwerp moet voldoen volgens de jury. We kwamen uit op termen en waarden als trots, roots, passie en strijd. Dit is vervolgens vertaald naar het ontwerp. Zo werd kwam het stadion en het stadswapen van Groningen terug in het ontwerp.
Om de uitstraling van het ontwerp te maximaliseren is er gekozen om de ramen ook te bedrukken met one-way-vision folie. Hierdoor konden de spelers in de bus wel naar buiten kijken maar hadden mensen buiten het zicht op het ontwerp, volledig bedrukt op de bus. Hierdoor kwam het ontwerp nog krachtiger tot zijn recht.

Een jaar nadat het nieuwe ontwerp van de spelersbus was gerealiseerd en in gebruik was, won de club voor het eerst de beker.
FC Groningen
De resultaten
De impact van het project, en dus deze nieuwe spelersbus, was aanzienlijk. Zowel intern als extern heeft het een goede bijdrage geleverd aan een sterkere merkbeleving.
Uit verschillende peilingen kwam naar voren dat het de fans van FC Groningen een trots gevoel gaf om de bus te zien rijden. Dit had dus een positief effect op de merkbeleving van het merk FC Groningen. Aangezien de helft van de wedstrijden ‘uit’ gespeeld worden naast de thuiswedstrijden, was dit een belangrijk resultaat. De spelers van FC Groningen kregen ook een boost van zelfvertrouwen door zo vervoerd te worden.
Bij aankomst werden er ook standaard voor het eerst videos gemaakt van de spelersbus met de voetballers die uitstapten. Een aantal maanden nadat de spelersbus in gebruik was genomen, kon zelfs een stijging gezien worden in het aantal overwinningen buiten Groningen. De bekercompetitie werd ook een groot succes. De spelersbus werd de hele weg gevolgd op weg naar de finale van de KNVB beker in Rotterdam. De finale werd gewonnen en de beker ging met veel trots de bus in naar Groningen.

Cijfers
- Positieve feedback doelgroep
- Betere 'brand engagement'
- Nieuwe merchandise
- 5% stijging verkoop merchandise


Meer weten?
Wil je weten hoe we jouw organisatie of merk verder kunnen helpen?
Neem dan contact op met Rick.