FC Groningen

Grote prijs na maken ontwerpen

FC Groningen Logo

FC Groningen is de voetbalclub uit de stad Groningen en wordt ook wel de Trots van het Noorden genoemd. Het merk FC Groningen geniet een hoge naamsbekendheid in Nederland, mede doordat de club een groot bereik heeft met een brede doelgroep, ook wel de doorsnee van de maatschappij genoemd. Omdat FC Groningen veel in de schijnwerpers staat, is hun imago en uitstraling extra belangrijk.

De voetbalclub behoort tot de tien grootste sportorganisaties in Nederland en is constant op zoek naar manieren om het merk FC Groningen en al haar communicatiemiddelen professioneler te maken. Aan de hand van feedback van de achterban van FC Groningen over de uitstraling van de oude grijze spelersbus is de club op zoek gegaan naar een geschikte ontwerper voor het nieuwe ontwerp. Want het is meer dan zomaar een vervoersmiddel; het kan gezien worden als het visitekaartje van de club. FC Groningen schreef een ontwerpwedstrijd uit. Vervolgens beoordeelde een deskundige jury de inzendingen, waarna alle supporters mochten stemmen en voor ons ontwerp kozen.

Producten
Resultaat

Stijging merkbeleving bij de doelgroep van FC Groningen. Motiveren van eigen personeel. Ontwikkelen van een sterk en herkenbaar communicatiemiddel.

FC Groningen bus schets
Uitgewerkt concept voor de spelersbus van FC Groningen. Met aan aanzichten.

Onze oplossing

Er is nauwlettend gekeken naar wat de achterban van FC Groningen belangrijk vindt en naar welke eisen het ontwerp volgens de jury moet voldoen. 

Belangrijk zijn termen en waarden als: trots, roots, passie en strijd. Deze zijn vervolgens vertaald naar het ontwerp, waarin het stadion en het stadswapen van Groningen werden geïntegreerd.

Om de uitstraling van het ontwerp te maximaliseren, is er besloten de ramen te bedrukken met one-way-vision folie. Hierdoor konden de spelers in de bus wel naar buiten kijken, maar hadden mensen buiten geen zicht op het ontwerp, dat volledig op de bus was bedrukt. Hierdoor kwam het ontwerp nog krachtiger tot zijn recht.

Bus FC Groningen
De spelersbus geparkeerd bij een uitwedstrijd.

Een jaar nadat het nieuwe ontwerp van de spelersbus was gerealiseerd en in gebruik was, won de club voor het eerst de beker.

De resultaten

De impact van het project, en daarmee van deze nieuwe spelersbus, was aanzienlijk. Zowel intern als extern heeft het aanzienlijk bijgedragen aan een sterkere merkbeleving.

Uit verschillende peilingen kwam naar voren dat het de fans van FC Groningen een trots gevoel gaf om de bus te zien rijden. Dit had dus een positief effect op de merkbeleving van FC Groningen. Aangezien de helft van de wedstrijden ‘uit’ gespeeld worden naast de thuiswedstrijden, was dit een belangrijk resultaat. De spelers van FC Groningen kregen ook een boost in zelfvertrouwen door op deze manier vervoerd te worden.

Bij aankomst werden er standaard video’s gemaakt van de spelersbus met de voetballers die uitstapten. Een aantal maanden nadat de spelersbus in gebruik was genomen, kon zelfs een stijging worden waargenomen in het aantal overwinningen buiten Groningen. Ook de bekercompetitie werd een groot succes. De spelersbus werd de hele weg gevolgd op weg naar de finale van de KNVB Beker in Rotterdam. De finale werd gewonnen en de beker ging met veel trots de bus in naar Groningen.

Bus Groningen
Van schets naar realisatie.
Cijfers
FC Groningen spelersbus

Meer weten?

Wil je weten hoe we jouw organisatie of merk verder kunnen helpen?
Neem dan contact op met Rick.