Voor bedrijven en organisaties is het van levensbelang om goed personeel te vinden. Het vinden van de juiste mensen maakt vanzelfsprekend het verschil. Een sterke recruitment campagne of een goede wervingssite helpen hierbij. Maar Employer branding gaat verder dan dat. Het is niet alleen aantrekken van nieuw personeel maar ook het creëren van een prettige werkplek en daardoor het behouden en onderhouden van de bestaande medewerkers. Het imago van de organisatie zal als resultaat hierdoor verbeteren.
Definitie van Employer branding
Volgens het boek Nieuwe Employer Brand is employer Branding een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.
Employer branding gaat met name om het beeld dat de buitenwereld van een organisatie heeft. Een verschil overigens met employee branding is dat het daarbij om de perceptie van de huidige medewerkers gaat. De twee begrippen lijken sterk op elkaar en hebben invloed op elkaar. Als er positief gesproken wordt over de organisatie door medewerkers dan versterkt het werkgeversmerk. Met andere woorden zou je kunnen zeggen dat medewerkers door positief te praten over de organisatie daardoor als ambassadeurs fungeren.

“Een sterke recruitment campagne of een goede wervingssite helpen. Maar Employer branding gaat verder dan dat.”
Missie van Employer branding
Waarom Employer branding?
Het moet geen doel op zich zijn om voor Employer Branding te kiezen, maar het moet gezien worden als middel om potentiële medewerkers te werken en huidige of bestaande medewerkers beter te betrokken, te binden en motiveren. Het is een misvatting om te denken dat Employer Branding draait om de externe communicatie, waarbij de organisatie wordt neergezet als een goede werkgever. Bij Employer Branding gaat het juist erom dat je een goede werkgever bent, voor zowel de toekomstige als de huidige medewerkers.
Essentieel hierbij is dat de interne situatie goed aansluit op de externe boodschap. Intern beginnen, extern winnen. Het begint allemaal bij de visie van een organisatie. Het is belangrijk dat iedereen bij de organisatie het beeld dat gecreëerd wordt ondersteunt. Employer Branding moet gezien worden als een investering voor de lange termijn.
Employer branding in 5 stappen
Een stappenplan om Employer branding voor elke organisatie toe te passen:
- Interne cultuur
- Wees onderscheidend
- Medewerkers als ambassadeurs
- Effectievere en goedkopere werving
- Wees transparant

1) Interne cultuur
Wat maakt jouw organisatie bijzonder? Welke waarden en missie worden nagestreefd? Een goede werkgever heeft een duidelijk begrip van hun identiteit en doelen, en dit begrip wordt gedeeld en gevoeld in alle lagen van de organisatie.
Het inspireren en verbinden van werknemers om intern een krachtig merk te bouwen. Vervolgens kun je geloofwaardig naar buiten treden als aantrekkelijke en goede werkgever. Het ontwikkelen van een sterke interne cultuur vergt natuurlijk tijd. Voordat je investeert in employer branding, is het belangrijk om te overwegen of de organisatiecultuur stevig genoeg is om naar buiten toe te presenteren.
2) Wees onderscheidend
Marketing is de sleutel om je nog sterker te positioneren als een onderscheidende werkgever. Werk samen met een marketingbureau of werk nauwer samen met je marketingafdeling. Moet er bijvoorbeeld een aparte pagina komen voor “werken bij” op de website? Op zo’n “werken bij” pagina kun je onder andere korte video’s delen waarin werknemers aan het woord zijn. Of video’s van leuke bedrijfsuitjes.
3) Medewerkers als ambassadeurs
Naamsbekendheid krijg je door veelvuldig zichtbaar te zijn: Laat veel van je horen, in de vorm van doorlopende campagnes, reclames, social media en andere uitingen. Blijf de aandacht trekken en werk aan het imago van jouw merk.
4) Effectievere en goedkopere werving
Wanneer de Employer branding goed is ontwikkeld, zul je gemakkelijker en sneller de juiste mensen aantrekken. Hoe duidelijker je je waarden communiceert, des te meer zul je opvallen in de menigte en des te effectiever bereik je je doelgroep. Potentiële medewerkers voelen zich als het ware tot je aangetrokken.
Door een eerlijk verhaal naar buiten te brengen, vergroot je bovendien de kans op een succesvolle inwerkperiode. Je trekt namelijk mensen aan die echt goed passen bij je organisatie. Op deze manier voorkom je dat je waardevolle tijd en energie investeert in iemand die na enkele maanden toch niet goed bij je blijkt te passen.
5) Wees transparant
Hoewel het vanzelfsprekend lijkt, gebeurt het toch regelmatig dat werkgevers niet precies weten wat ze zoeken in nieuwe werknemers. Naast opleiding en werkervaring worden kandidaten vaak uitgenodigd op basis van deze gegevens, om pas later te kijken of ze goed bij het bedrijf passen.
Dit kan beter en een goede voorbereiding is de sleutel tot succes:
- Verdiep je in het profiel door een grondige intake voor vacatures
- Vraag de hiring manager en werknemers met vergelijkbare functies naar wat de ideale nieuwe collega zou moeten bezitten.
- Denk aan vragen over opleiding, ervaring, persoonlijkheid, achtergrond, hobby’s, enzovoort.
- Door je goed in het profiel te verdiepen, krijg je een duidelijk beeld van de toekomstige werknemer en weet je precies wat je zoekt.
Wie draagt de verantwoordelijkheid voor Employer branding?
Vaak wordt bij personeel aan HR gedacht, en ook bij strategieën voor Employer branding. Dit klopt zeker als we verwijzen naar de officiële stappen die een bedrijf onderneemt om zijn werkgeversmerk op te bouwen en te promoten. Maar Employer branding is niet iets wat je kiest – het is wie je bent. En de identiteit van een bedrijf wordt gevormd door diverse belanghebbenden:
De oprichters of bedrijfseigenaren, de CEO en alle C-suite executives die een strategische visie voor het bedrijf hebben en de waarden bepalen die ze willen benadrukken.
- De leidinggevenden die hun teams aansturen, beoordelen en trainen.
- Het HR-team dat de relaties met medewerkers beheert en het bedrijfsbeleid vaststelt.
- Het marketingteam dat bedrijfsinformatie extern communiceert (bijv. via sociale media, events, etc.).
- Al deze betrokkenen kunnen invloed uitoefenen op hoe werkzoekenden het bedrijf zien, maar om een sterk werkgeversmerk op te bouwen, is samenwerking essentieel. Het marketingteam kan bijvoorbeeld niet effectief promoten hoe tevreden medewerkers zijn met voordelen zoals bonussen en flexibele werktijden, tenzij het senior management deze voordelen goedkeurt en HR ze implementeert.