De toekomst van boodschappen doen: 10 fases

toekomst van supermarkten

Eten is een dagelijkse bezigheid voor iedereen, en steeds meer mensen worden zich bewust van hun voeding. Sommigen doen dit uit persoonlijke motivatie om zich beter te voelen, anderen door invloeden uit hun omgeving zoals vrienden, familie, of zelfs de overheid. Een ongezonde levensstijl kost de samenleving namelijk veel geld. In deze blog wil ik de ontwikkeling en evolutie van eten en boodschappen doen onder de loep nemen. Hoe begon het ooit en waar gaat het naartoe?

Voedselconsumptie: Een blik op de toekomst

Door mijn interesse in geschiedenis en voeding vraag ik me vaak af hoe de toekomst van onze voedselconsumptie eruit zal zien. Eén ding is zeker: de toekomst zal anders zijn dan wat we nu kennen. Deze verandering is nu al merkbaar. Waar we vroeger vaak naar de markt gingen, is dat nu soms alleen op een zaterdagmiddag. Supermarkten met zelfscan kassa’s zijn inmiddels gemeengoed en kassaloze supermarkten, waar alles automatisch wordt gescand en afgerekend, zijn in opkomst.

robots supermarkt toekomst
Kassaloze supermarkten en zonder personeel.

De volgende stappen in boodschappen doen

Bezorging van producten bestaat al een tijdje, maar met de ontwikkeling van het Internet of Smart Things (IoST) staat ons een revolutie te wachten. Apparaten verbonden met het internet kunnen de status van je voorraad bijhouden en meldingen versturen. Op basis van deze ontwikkelingen heb ik de 10 fases van voedselconsumptie geformuleerd:

De 10 Fases van voedselconsumptie

  • Fase 1 Jagen voor voedsel: In deze fase moest er gejaagd worden voor voedsel, iets wat dieren nog steeds doen. Mensen begonnen echter snel met het gebruik van hulpmiddelen.
  • Fase 2: Vee Houden: Schapen, kippen, varkens en koeien werden dicht bij huis gehouden als directe voedselbron.
  • Fase 3: Boeren en Markten: Boeren hielden vee in grote aantallen, waardoor anderen zich op andere zaken konden richten. Producten werden verkocht op markten in dorpen en steden.
  • Fase 4: Kleinschalige winkels: Mensen deden boodschappen bij de slager, bakker, kruidenier en melkboer, vaak met fysiek geld.
  • Fase 5: Supermarkten met kassières: De kassière scant de producten en de consument betaalt met fysiek geld of een kaart.
  • Fase 6 : Zelfscan kassa’s: Consumenten scannen zelf hun producten en rekenen af.
  • Fase 7: Kassaloze supermarkten: De winkel hangt vol met camera’s en sensoren; de consument loopt de winkel uit en het bedrag wordt automatisch van de rekening afgeschreven.
  • Fase 8: Thuisbezorging: De supermarkt levert de producten af op een tijdstip dat door de consument is opgegeven. In tegenstelling tot normale bezorging kan de supermarkt de agenda van de consument inzien en de levering hierop afstemmen.
  • Fase 9: Slimme koelkasten: Een sensor in de koelkast communiceert met de supermarkt en de consument beheert zijn koelkast via een app. Bezorger heeft toegang tot huis, koelkast en overzicht van alle producten.
  • Fase 10: Gezondheidsmonitoring: De consument moet op een weegschaal met meetsensoren staan die communiceren met de koelkast en voorraadkasten. Experts en artsen bepalen op basis hiervan de beste voeding. Wat je anno nu al ziet is telebegeleiding. Dan houdt de dokter op afstand jouw gezondheid in de gaten. Dit zal nog een stapje verder gaan.
Jagen voor voedsel behoort vrijwel overal tot het verleden. Alleen op enkele plaatsen, zoals bepaalde gebieden in Mongolië, jaagt men nog met adelaars op konijnen en ander wild.
Jagen voor voedsel behoort vrijwel overal tot het verleden. Alleen op enkele plaatsen, zoals bepaalde gebieden in Mongolië, jaagt men nog met adelaars op konijnen en ander wild.

Gemak is de toekomst

Wat er ook gebeurt in de toekomst, één ding staat vast: alles draait om gemak. De consumentenervaring zal centraal staan, waarbij snelheid en een prettig proces voorop staan. Dit roept ook ethische dilemma’s op. Hoeveel invloed wil de consument zelf nog hebben op het proces, of moeten algoritmen, experts en artsen alles bepalen?

Ongezonde producten zoals koekjes.
Ongezonde producten zoals koekjes.

Neem bijvoorbeeld ongezonde producten zoals koekjes. Steeds meer wordt bekend hoe schadelijk deze zijn. Moeten deze dan indirect of direct verboden worden voor de consument? Interessante vraagstukken, zeker gezien zo’n 80% van de supermarktproducten ongezond is. Daarom moeten we niet alleen naar het proces van gemak kijken, maar ook naar de voedselindustrie als geheel.

Met deze inzichten in gedachten kunnen we ons voorbereiden op een toekomst waarin gemak en gezondheid hand in hand gaan bij het boodschappen doen.

Deze blog is geschreven door Rick van Houten, gebaseerd op verschillende bronnen, voorspellingen en persoonlijke inzichten.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de eigenaar van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Foto van Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Nieuwe berichten
Goedkope hosting nodig?
Goedkope hosting nodig?
Onderwerpen