Content kalender – de 5 beste gratis opties

Team planning content calandar

Met een content kalender kan op een overzichtelijke wijze gezien worden wanneer bepaalde content bijvoorbeeld gemaakt of gepubliceerd moet worden. En met content wordt van alles bedoeld, van artikelen en blogs tot foto’s en videos. Het grootste voordeel is dat de content op deze manier niet vergeten wordt en op tijd geplaatst kan worden. Op het internet zijn er ontelbaar veel aanbieders van zo’n content kalender. Een aantal aanbieders hebben een gratis versie van de content kalender met een hoop features. Daarom is een vergelijking gemaakt tussen deze kalenders om te kijken welke het fijnst in gebruik is en welke de meeste opties biedt.


1. Trello

Eén van de bekendste tools om projecten en taken te beheren is Trello. Het wordt vaak gebruikt voor de Scrum-methode. Scrum is een werkwijze om met name op een flexibele manier software of producten te maken. De indeling bij Scrum is dan vaak: To do, doing & done. Oftewel wat nog gedaan moet worden, waar aan gewerkt wordt en wat af is. Maar in Trello kan het ook ingedeeld worden per categorie, bijvoorbeeld: video’s, verhalen en nieuws. Het kunnen verschuiven van deze opdrachten is ook gemakkelijk in Trello. Voor de rest is het vrij minimalistisch en overzichtelijk. Een nadeel van Trello is dat voor een andere weergave betaald moet worden.

  • Onbeperkt opslag 
  • Onbeperkt aantal deelnemers 
  • Maximaal 10 tasks/borden per workspace
Content in Trello interface
Trello interface

2. ClickUp

Gratis te gebruiken voor een onbeperkt aantal deelnemers en tasks. En tot 100mb aan data opslag. De interface van ClickUp oogt prettig en overzichtelijk. De overwegend witte kleur in de interface zorgt voor rust en is daarom aangenaam in gebruik. Via ‘Spaces’ kunnen er dus ruimtes of mappen worden aangemaakt. Hieronder kunnen submappen worden aangemaakt. Bijvoorbeeld juni en dan een week als submap. Binnen deze map kunnen ‘To-Do’ opdrachten worden toegevoegd. Deze kunnen vervolgens weer labels krijgen in een gewenst kleur. Tot slot kan de To-Do worden afgevinkt als deze voltooid is. Dit werkt niet zo heel prettig en kan anders.

  • Tot 100MB opslag
  • Onbeperkt aantal deelnemers 
  • Onbeperkt aantal tasks/borden per workspace

Content in ClickUp interface
ClickUp interface

3. Asana

Ook een onbeperkt aantal opdrachten en planningen kunnen worden toegevoegd in Asana. En tot 100mb data opslag. Asana komt over als een professionele tool en heeft een mooie vormgeving en dus goede branding. Bij het maken van een nieuw project kun je zelf de weergave kiezen: lijst, bord, tijdlijn of agenda. Een minpunt is dat de labels niet duidelijk onder het onderwerp staan bij ‘agenda’. Maar bij ‘lijst’ is dit wel het geval en kunnen deze gemakkelijk worden toegevoegd. Erg prettig is de ‘Mijn taken’ tab in het menu links. Hier kun je direct en overzichtelijk zien wat de eigen taken zijn per persoon.

  • Tot 100MB opslag
  • Onbeperkt aantal deelnemers 
  • Onbeperkt aantal tasks/borden per workspace
Content in Asana interface
Asana interface

4. Jira (Atlassian)

Waarbij de andere tools echt gemaakt zijn voor projectmatig werken is Jira meer gemaakt voor software ontwikkeling en het oplossen van problemen binnen de ontwikkeling van software, ook wel issues genoemd. De interface heeft wel wat weg van Scrum, waarbij je werkt met post-its. Voor de rest oogt het wat beperkter dan de andere opties.

  • Tot 100MB opslag
  • Tot 10 gebruikers 
  • Onbeperkt aantal tasks/borden per workspace
Content in Jira interface
Jira Software

5. Monday

De interface van Monday lijkt qua indeling op Excel. Maar dan een re-design. Deze workflow past zich aan per branche. En heeft veel opties om alles aan te passen. Gratis kan het maar gebruikt worden voor 2 gebruikers, dit is een groot nadeel. De mogelijkheden en hoe gemakkelijk het aan te vullen en uit te breiden is, zijn grote voordelen. Met meer dan 200 templates en 20 soorten kolommen is het uitgebreid.

  • Maar 2 gebruikers voor gratis gebruik
  • Onbeperkt aantal deelnemers 
  • Onbeperkt aantal tasks/borden per workspace
monday interface
Monday Interface

Conclusie

Het bekende Trello is nog altijd een prima content kalender. De opties zijn wat beperkt en het ontwerp is niet het mooiste, maar het werkt wel prima. De gratis versie van Trello is dus wel wat minder uitgebreid in vergelijking met de rest. Een andere optie is ClickUp. Deze interface is mooi overzichtelijk door het witgebruik. De weergave-opties zijn prettig, bij weergave optie ‘board’ is het toevoegen van labels ook handig. Het prettige aan Asana is dat het allereerst als een soort intranet aanvoelt. Taken kunnen toegewezen worden aan personen en onder het tabje ‘Mijn taken’ is dit erg overzichtelijk. Jira is ook een prettige tool maar de focus ligt erg op software ontwikkeling en de mogelijkheden zijn iets wat beperkter. Tot slot is Monday ook nog een goede optie. Het lijkt wat op Asana maar dan iets vereenvoudigd. Maar wel heeft Monday iets meer soorten kolommen die toegevoegd kunnen worden aan het tabel. Het uiterlijk van de labels is bij Asana dan wel weer mooier dan bij Monday. Onderaan de streep komen Asana en Monday het beste uit de test.

NaamToelichtingScore
TrelloMinimalistisch en overzichtelijk. Maar 1 gratis weergave optie.7/10
ClickUpToevoegen labels is prettig, toevoegen van projecten niet.7/10
AsanaTaken per persoon is mooi geïntegreerd. De vervaldata zijn ook handig. Verschillende weergave opties zijn fijn.8/10
JiraFocus ligt op software. Toevoegen labels niet zo duidelijk.6/10
MondayDuidelijk. Soort re-design van een content kalender in Excel.8/10
Content in Asana
Asana (afbeelding) en Monday krijgen de hoogste score.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Merken bouwen

Rick is de oprichter van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Recente berichten

Plaats een reactie