Blog schrijven? Lees deze 7 tips

blog schrijven 7 tips

Voor het schrijven van een succesvolle blog zit de nodige tijd. En je wilt natuurlijk je tijd zo efficiënt mogelijk besteden. In deze blog krijg je 7 tips hoe je effectief een blog kan schrijven. Voor een tijdbesparende start, of verbetering natuurlijk.


Tip 1: Kies een specifiek onderwerp

Kies een niche en verdiep je in dit onderwerp, zorg dat je een soort expert wordt van het onderwerp door alle mogelijke informatie te verzamelen over een specifiek onderwerp. De concurrentie tegenwoordig is enorm, een internet vol met blogs waarbij er dagelijks in recordtempo steeds meer blogs bij komen.

Als je een blog begint over eten dan kun je iets specifieker worden door te spreken over bijvoorbeeld bakken. Maar nog beter is om dan een niche te kiezen, focus je bijvoorbeeld op het bakken van taarten. Of nog beter, focus je op het bakken van cheesecake taarten. Veel mensen starten een reisblog. Het beste is dan om te focussen op één gebied of land. Of schrijf over vakanties die leuk zijn voor backpackers.

Kort gezegd gaat het erom dat er gefocust wordt op een onderwerp, hoe specifieker, hoe unieker, hoe beter. Want de concurrentie is dan minder groot. En zo vergroot je de kans gevonden te worden door mensen die specifieke informatie zoeken als ze eenmaal op de blog terechtkomen. En dan blijven bezoekers op de pagina. Als een blog eenmaal verkeer aantrekt is het ook interessanter om onderwerpen te pakken die wat breder van aard zijn. De meest succesvolle bloggers begonnen vaak met een niche om vervolgens uit te breiden.

Tip 2: Onderwerpen die gezocht worden

Met een Keyword research tool kun je inzicht krijgen waar men naar zoekt. Een aantal goede tools: Ahrefs, jaaxy.com, Google Trends (gratis) of SEMrush. Deze tools geven goede inzichten waar mensen naar zoeken en zijn gratis.

Het meeste verkeer naar websites is organisch. Met andere woorden: de mensen komen meestal via Google binnen, op de gratis manier. Mensen zoeken via google en zien dan verschillende websites tussen de zoekresultaten en komen dan op een website terecht. Als een website dan hoog tussen de zoekresultaten staat dan is het vaak zo dat mensen eerder op deze website komen.

Belangrijk is wel dat je weet maar welke onderwerpen gezocht wordt door mensen. Het heeft tenslotte weinig zin om hoog te scoren op onderwerpen waar mensen niet naar op zoek zijn, het verkeer zal dan weinig opleveren.

Tip 3: Concurrentieanalyse betreft prestaties

Met SEO-tools zoals SEMrush kan de concurrentie in kaart gebracht worden. Er kan dus gekeken worden welke artikelen van andere goed presteren. Je kunt zien welke pagina’s het best bezocht worden door organisch verkeer. Dus naast dat je kan kijken naar de eigen pagina’s kan er ook gekeken worden naar die van de concurrentie.

Het voordeel hiervan is dat je met deze informatie kunt zien wat men dus zoekt en wat in potentie interessant is om over te schrijven. Omdat het dus populair is en dus veel aandacht en bekijks kan opleveren. Deze informatie is dus toegankelijk en zeer interessant. 

Tip 4: Zoekintentie achterhalen

De reden waarom iemand iets zoekt wordt ook wel de zoekintentie genoemd. Het is de kunst om content zo te schrijven dat het met de zoekintentie zo goed mogelijk overeenkomt. Aangezien Google ook een commercieel bedrijf is, willen zij ook gebruikers zo goed mogelijk helpen door de beste resultaten te geven als zij naar iets zoeken. Resultaten in de zoekmachine die dus antwoord geven op hun vragen.

Om een goede positie te krijgen in de zoekmachine, oftewel een goede score, is het dus belangrijk relevante antwoorden te geven op de vragen die gesteld worden. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat de zoekintentie is. Het makkelijkste is om de zoekresultaten van Google te bekijken. En dan met name op de eerste pagina, de top 5 of 10. Aan de hand van een gekozen onderwerp kun je zien wat Google denkt dat de zoekintentie is aan de hand van een onderwerp of vraag.

zoeken laptop
Zoekintentie: De reden waarom iemand iets zoekt.

Tip 5: Val niet in de herhaling

Het is belangrijk om niet aldoor dezelfde woorden te gebruiken. Niet alleen is dit saai als je een tekst schrijft, voor de lezer is dit ook het geval, en een zoekmachine is er vaak ook niet blij mee. Natuurlijk kan een woord wel vaker voorkomen in een tekst, maar twee keer hetzelfde woord vlak achter elkaar komt niet sterk over.

Het is vaak dan de kunst om een synoniem te bedenken. Gebruik een zoekterm met weinig concurrentie, zo is de kans op een hogere ranking in zoekmachines zoals Google veel groter. Als teksten worden volgepropt met zoekwoorden kan dit tegen je gebruikt worden. Dit wordt ook welword stuffing’ genoemd. Let dus zeker op woorddichtheid. Het woord gebruiker op een manier die de lezer ook nog prettig kan vinden zal Google waarderen.

Tip 6: Prettig leesbaar maken

De meeste mensen hebben geen zin om zomaar een stuk tekst te gaan lezen. Verreweg het grootste deel zoekt naar antwoorden op hun vragen. Het is belangrijk dat de schrijver van een tekst ervoor zorgt dat de lezer zo prettig en makkelijk mogelijk een stuk tekst kan lezen. Hierdoor zal een bezoeker op een website of pagina ook blijven.

De volgende 5 blog-tips kunnen helpen om content beter leesbaar te maken:

  • Geen lange zinnen
    Te lange zinnen zijn lastiger te volgen. Ook zitten er eerder fouten in lange zinnen ten opzichte van kortere zinnen. Dus voor zowel de schrijver als de lezer zijn kortere zinnen beter. In het algemeen moet een zin niet langer zijn dan 20 woorden.
  • Korte alinea’s
    De lezer wordt meer uitgenodigd een blog te gaan lezen als de alinea’s kort zijn. Want grote blokken schrikken mensen eerder af.
  • Gebruik lijstjes
    Door gebruik van lijstjes is een tekst duidelijker en minder saai door afwisseling. In het algemeen zal de lezer ze waarderen, want ze is lekker overzichtelijk. 
  • Gebruik opmaak
    Het is van belangrijk om duidelijke titels en kopjes te gebruiken. Ook kan het van toegevoegde waarde zijn om letters dikgedrukt, cursief of te onderstrepen.
  • Afbeeldingen gebruiken
    Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Een bekende uitspraak. Maar afbeeldingen, oftewel visuals, kunnen het verhaal ook veel kracht geven. Maar denk ook aan video’s. 

Tip 7: Optimaliseer alles

Het optimaliseren van een pagina of website wordt ook wel ‘On-page optimalisatie’ genoemd. Het is het optimaliseren van content om zo hoog mogelijk in zoekmachines zoals Google te komen. De bekendste voorbeelden hiervan zijn:

  • Het gebruik van titels en subtitels, met een H-tag. 
  • De pagina optimaliseren door de laadsnelheid te verbeter
  • Het gebruik van media zoals afbeeldingen en video
  • Afbeeldingen comprimeren voor een kortere laadtijd
  • Het opschonen van de HTML code, geen overbodige info
  • Specifieke zoekwoorden en termen verwerken in teksten 

Conclusie

Het kost veel tijd en energie om goed te worden in het schrijven van blogs. Met deze 7 blog-tips heb je wel een goede basis voor de toekomst. Het is nou eenmaal zo dat een goede basis en strategie veel energie en tijd kosten. Het belangrijkste is om bezig te blijven, door te blijven schrijven en leren zal de kwaliteit toenemen. Het is daarnaast ook belangrijk om consistent te bloggen op een website om ervoor te zorgen dat bezoekers blijven komen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Wat is een persona? 5 stappen voor het maken

Het is waardevol om te weten wat de ideale klant is en hoe deze het beste te bereiken is. Door gebruik te maken van een persona is het mogelijk om hierachter te komen. Persona’s worden ook wel klantprofielen genoemd, een bekende tool binnen marketing. Uit welke onderdelen een persona bestaat en waarom het belangrijk is zal hieronder uitgelegd worden.

Lees meer »
Merken bouwen

Rick is de oprichter van ZORM. Hij helpt merken te groeien en resultaten te behalen door onderscheidende logo’s en merkidentiteiten te ontwerpen, ondersteund door strategie.

Rick van Houten
Rick van Houten

Design & Branding expert

Recente berichten